Syndicate

Syndicate

Jag har länge fruktat för att skriva den här recensionen men nu är det dags...

Syndicate, ett av de klassiska PC-spelen. Som jag inte spelet originalet av. När remaken kom så fångades jag av den snygga designen på omslaget. Det var verkligen något speciellt med det som fångade mitt öga. Däremot när en stämpel med EA pryder omslaget blev jag plötsligt avskräckt. Jag köpte det därför begagnat. Ärligt talat tycker jag om det, designen är helt underbar i både de sterila miljöerna och i de futuristiska hudsen och interfacen.

Spelet flyter bra, ingen dippande uppdatering, ingenting faktiskt. Jag blev faktiskt förvånad när jag insåg att så många inte tyckte om det. Halvdana betyg, ingen som pratade om det alls utöver kritikerna. Något jag förstår att vissa klagat på är att det är en shooter som inte sticker ut ur mängden och att de stämplat Syndicate på för att locka spelarna av det äldre Syndicate och... Det är inte så mycket mer än en actionpackad shooter och det är dess fördel och dess akilleshäl.

Spelet utspelar sig 2069 där företag i princip tagit över världen och du jobbar för Eurocorp. Mänskligheten har börjat använda sig av chip som planteras i hjärnan för att ge människan möjlighet att interagera med maskiner eller underlätta vardagliga arbetsuppgifter eller företaganden.

Spelvärlden är helt inspirerad av det lilla korta stycket och de dominanta färgerna är vitt och svart. Under uppdragen får du som agent för Eurocorp sköta skitgörat och rensa upp deras smutsiga affärer. Allt från lönnmord till övervakning finns på schemat och under uppdragen kommer det att avfyras flertalet skott mot fiender bakom skydd. Här är spelets absolut största styrka och det är skjutmekaniken. Det är en känsla som skapas av de futuristiska vapnen, de absolut råcoola effekterna och det fantastiska ljudet av bössorna. Utöver den superba skjutmekaniken finns även lite småvariationer, lite tungkalibrigare bössor som skjuter genom väggar eller vapen som du kan låsa på en fiende och skjuta runt skydd.

Spelet börjar även längs spelets väg att slänga in specialfiender du måste göra vissa saker först innan du kan avlossa ett magasin in i deras kroppar. Spelet är blodigt, våldsamt och fyllt med action, omoraliska handlingar och ack så mycket tomhylsor.

Så vad erbjuder spelet förutom en korporativ story, tung action och grymma miljöer? Inte särskilt mycket och det är här bristen kommer. Om man är ute efter en riktigt djup shooter, med tung story och liknande setting kan man lika gärna spela Deus Ex. 1 eller 3. Här försakar man konversationsmöjligheter och konsekvensen för fler tomhylsor.

Är du ute efter lite grym Sci-Fi action finns det bara ett spel som kan leverera vapenmekanik och namnet är Syndicate.

Samlat betyg: 8.7/10
1