Super Mario 3D World

När Mäki i sin recension hyllade spelet och delade ut högsta möjliga betyg till spelet så höjde jag ena ögonbrynet lite. Så högt hade jag inte väntat mig. Ett högt betyg i stil med 8-9 var vad jag tippade på men 10...? Nu har jag själv spelat det själv och tänkte summera mina egna åsikter om spelet.

Det här spelet var en stor anledning till att jag införskaffade mig ett Wii U och det levde verkligen upp till mina förväntningar. Redan i menyn möts jag av en brutalt vacker syn. Det här är troligen det snyggaste platformsspelet som jag någonsin skådat och att bara sitta bredvid och kolla på är bara det helt otroligt. Efter att ha spelat igenom hela första världen är jag fortfarande helt förbryllad över grafiken. Vattnet (i synnerhet havet på första bossbanan), röken, färgerna, gräset och så mycket mer ser så fantastiskt ut så man flera gånger måste gnugga sig själv i ögonen.

När spelet först visades upp så tänkte jag bara att det var ytterligare ett Mario-spel. Jag har varken spelat Super Mario Bros. U eller Super Luigi. U för jag fortfarande känner mig lite mätt sen New Super Mario. Bros släpptes till Wii. Jag har även lirat lite av de nyare Super Mario-spelen på min lillebrors 3DS och tycker dem är underhållande men inte mer än så. Super Mario 3D World är hur som helst så mycket mer än ett underhållande spel och kan mycket väl vara fjolårets bästa platformsspel. Ledsen, Rayman men du räcker inte till.

Super Mario 3D World är inte alls samma Mario-spel som gjorts så många gånger förut utan visar upp en del nya krafter som fungerar mycket bra i spelet. Att spela som Mario iklädd en kattdräkt är något av det härligaste och smidigaste tänkbara sättet att spela på. Spelet erbjuder som vanligt att flera kan spela samtidigt men tar för en gångs skull med Peach som spelbar karaktär vilket var väldigt länge sen och det gör det hela mycket roligare. Att alla karaktärerna är bättre på något än de andra är också en kul grej som används flitigt i spelet för att få tag på alla föremål.

Stämningen är alltid på topp under spelets gång. Mycket på grund av grafiken och spelsättet men även musiken. Den är helt fantastisk och innehåller många av de klassiska låtarna från tidigare spel. Man passar även på att flirta lite med fansen genom att vid ett tillfälle spela upp det underbara ''skattljudet''.Spoiler:Du kan till och med låsa upp karaktären Rosalina från Super Mario Galaxy. Även detta är bara ett exempel på hur bra Nintendo flirtar med sina fans. Man blir så glad inombords.

Det här är ett spel som jag och mina kompisar kommer spendera mycket tid framför känns det som. En fantastisk upplevelse som går att återuppleva åter igen. Spelet må kanske inte vara jättesvårt eller jättelångt men det betyder inte hela världen faktiskt. Många tycker att de nya Mario-spelen är alldeles för enkla och visst, det har ni rätt i men i det här fallet så spelar jag mer för upplevelsens skull än svårigheten. Sen kunde det ha funnits lite fler utmanande banor men det är inget som drar ner betyget. Just nu spelar jag stjärnvärlden som man låser upp efter att ha klarat av spelet och den är hittills inte särskilt utmanande heller.

Har du ännu inte plockat upp ditt ex av Super Mario 3D World så är det här nu ett ypperligt tillfälle att göra det på. Spring ner till Game eller någon annan affär efter att du slutat jobbet eller skolan och köp dig spelet. Tro mig, du lär inte bli besviken.

Plussidan
+ Fantastiskt vackert
+ Mysigt upplägg