Svenska
MEDLEMSRECENSION

Mark of the Ninja

Om du någonsin har spelat ett spel som involverat att smyga och mörda så har du onekligen hört talas om de stora tre, nämligen Metal Gear Solid, Thief och Hitman. Men dessa spel är bara en del av den stora juvelen som är smygimördaparkour-spel. Ett spel blir bara bättre om ingen hade väntat sig att det ens skulle komma ut, såsom Mark of the Ninja från Klei Entertainment, med tanke på att för att förväntningarna inte är de högsta i världen. Om du inte vet vilka Klei är så ska jag beskriva dem med ett ord. Shank. Men inte bara är Mark of the Ninja ett mästerverk inom smygspel, det är även ett fräscht tag på hela konceptet.
Handlingen i Mark of the Ninja är inte den starkaste i världen, och även om spelet är bra, så kan handlingen komma i vägen. Du är den stumme, namnlöse huvudkaraktären som har vaknat ur ett alvarligt fall av "medvetslöshet för att vi som gjorde det här är lata" och det första du måste göra är att ta dig till din ninjamästare för att få en aning om vad som händer. I början av spelet så känns det som att alla vet vad som har hänt förutom du. Allt du verkar veta är att du ska ha ihjäl en kille och sedan ha ihjäl dig själv för att spelet är upptaget med att gräva sin egen grav.
Men även om handlingen är totalt oförklarlig så kan det räddas av bra spelkontroller, och det har Mark of the Ninja tillräckligt med för att du ska glömma bort allt annat. Du kan välja mellan att smyga igenom hela spelet utan att döda någon alls, eller så kan du göra det motsatta och låtsas att du spelar Metal Thief Hitman 6: Stabby McStab edition. Men då tas all utmaning och allt roligt ut från spelet. Din ninja kan klättra på väggar, använda änterhakar och kasta alla möjliga projektiler från bambupilar till köttätande insekter för att antingen smyga förbi, oskadliggöra eller döda vakter. Detta är till för att tillåta alla möjliga sätt att spela och för att vara ärlig så tar jag det framför att jämföras med en duktig robot som gör exakt vad jag blir tillsagd. Den riktiga utmaningen kommer i New Game + som du kan spela när du har klarat av det på det enkla sättet. I NG+ är det nämligen döden vid minsta felsteg. Det är svårt, skoningslöst och mest av allt underhållande.
Men bra är inte samma sak som perfekt, och Mark of the Ninja har en elak vana av att inte säga vad du ska göra, vilket ledde till ett scenario i andra halvan där jag sprang runt i en timme innan jag hittade utgången. Spelet är också skrattretande enkelt att ta sig igenom på normala svårighetsgraden eftersom att du kan dropkicka varenda vakt och sen springa för att rädda ditt svartklädda arsle. Sedan är det bara att nå en checkpoint och få tillbaka all eventuell hälsa som du tappade under föregående slagsmål. Handlingen är också alldeles för seriös för artstylen, på grund av detta skapas det en väldigt uppenbar klyfta mellan historia och utseende och får huvudkaraktären att framstå som prinsen från Den lilla sjöjungfruns massmördande tvillingbror.
Men Tvillingbrortillprinssommördaralltsominteäromördarbart skulle aldrig ha kunnat nå oss utan Klei Entertainment, som utan tvekan är en intressant faktor i detta, eftersom att det enda de hade gjort tidigare som blev en relativ succé var Shank - serien. Eftersom att Shank var en serie slagsmål och explosioner hopklistrade med skosnöre så var det inte riktigt väntat av dem att göra en mer seriös och tystlåten upplevelse. De visade hursomhelst att de kunde leverera och gav oss Mark of the Ninja.
När jag först hörde att Klei skulle göra ett ninjaspel så blev jag förvånad, eftersom att de aldrig hade visat ett uns av intresse i det, men jag fick äta upp orden för att jag, som alla andra, tyckte väldigt mycket om Ninja. Överallt så fick det recensioner som hyllade det som en permanent höjning av ribban i stealth- spel, tydligen så bortsåg de från alla felen som fanns. Än så länge finns inget "perfekt" spel, men Ninja är ungefär så nära vi kan komma. Det är en söt idé som utvecklades och presenterar sig på ett väldigt bra sätt. Däremot så kommer det alltid att finnas folk som säger att ninjas är något som har gjorts till döds i västvärlden, och även om detta är sant så är Ninja ett nytt tag på hur ninjas ska vara.
Oh, jag glömde nästan:
Med alla recensioner så finns det de som scrollar ner till slutet och inte läser hela recensionen. Så till er, här är min recension i några meningar:
Ett bra spel från en spelutvecklare som jag vill se mer från, ett roligt äventyr som tar ungefär åtta timmar att klara av. Om du har runt 200 spänn att göra av med så köp det här spelet och känn makten av att vara en ninja, förutsatt att du kan se mellan fingrarna för de eventuella fel som kanske uppenbarar sig.

Samlat betyg: 9/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10