Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄

Spec Ops: The Line

Skrivet av: PhMan   2014-02-11

Inte en klassisk militärshooter...

Spec Ops - The line är ett spel som jag missade helt när det kom och om det inte vore för mitt PSN+ hade spelet med all säkerhet aldrig hamnat i min PS3'a. Så helt otippat och med inga som helst förväntningar drog jag igång ett spel som lämnade väldigt starka minnen efter sig!

När man tänker på en "military shooter" så är det sällan man associerar det med ett välskrivet och utvecklat manus. Det är oftast adrenalinet och snabb action som är i fokus med häftiga strider i centrum. Men detta stämmer inte alls med Yager Developments annorlunda och väldigt positiva spelupplevelse. Det är inte adrenalinet och de häftiga striderna som lockar och tvingar dig att spela vidare.. handlingen.. jag säger bara wow!

Spelet börjar med att ditt team ska till Dubai för att utreda vad som hänt med 33'e bataljonen som skickade ett nödanrop för att sedan mystiskt försvinna under ett uppdrag. Väl på plats landar du, löjtnant Walker, i utkanten av Dubai tillsammans med dina två följeslagare, Adams och Lugo. Ert uppdrag är att utreda och försöka hitta 33:e för att kalla på förstärkning om det behövs. Jakten efter överlevare börjar och spåren leder in till staden. Men resan blir mer och mer märklig för varje steg du tar. Något är fel, bilden stämmer inte. Vad är det som egentligen har hänt med 33'e? Man upptäcker att sanningen är mer komplicerad än befarat och din tilltro på din existens i Dubai sätts på prov. Vem är allierad och vem är fienden? Vem är hjälten och vem är skurken? Man dras in en historia där man hela tiden står och balanserar mellan vem rätt och fel och vem man kan lita på. Mycket intressant och en spänning som håller i sig till absolut sista sekund!

Vill inte avslöja handlingen mer än så. Jag kan bara konstatera att iden, upplägget och budskapet med Spec Ops - The line känns nytt, annorlunda och fräscht! Verkligen bra!

Medan manus får toppbetyg så finns det andra delar i spelet som känns mindre "självklara". Detta är väldigt individuellt, men att spela intensiva strider i 3rd person visade sig vara lite utmanande. Din karaktär känns seg och oerhörd långsam emellanåt vilket skapar en enorm frustration när man prövar igen för 937 gången och misslyckas (spelade på hög svårighetsgrad). Men samtidigt finns det lägen då stämningen ökar just p.g.a. det. Jag är lite kluven, men jag känner ändå någonstans att spelet förmodligen hade blivit bättre som ett snabbt 1st person shooter.
      Men gameplay rent generellt känns mediokert. Dels är spelet rätt låst utan mycket utrymme för egna idéer men även att AI rör sig väldigt förutbestämd och är enkel att tolka. Nja.. här kunde man definitivt ha gjort ett bättre jobb för att förbättra helhetsintrycket.

Grafik är lite av en berg-o-dal bana. Ibland är spelet väldigt väldigt snyggt för att bli väldigt fult i nästa scen. Vissa animationer kändes halvfärdiga med flera "lager" som saknades. Trist men tanke på att studion verkligen visar att de kan bättre! Antar att pengarna och tiden tog slut och man tvingades att släppa spelet med en del halvfärdiga saker.

Ljudet är okej rakt igenom och surround-högtalarna fick arbeta flitigt i kulregnet även om det inte imponerar på något sätt.

Trots sina brister så är spelet så pass intressant att det är väl värt att spela. Kan varmt rekommendera det till alla som är ute efter ett annorlunda militärspel med fokus på handling!

Samlat betyg: 8.4/10