Dust: An Elysian Tail

Då var det dags att recensera ännu ett indie-mästerverk. Den här gången recenserar jag action-RPG spelet Dust: An Elysian Tail. Förutom musiken, röster och delar av story är Dust utvecklat helt av Dean Dodrill. Det är helt fantastiskt att se en person göra ett sådant grymt och stort spel helt själv. Men vad är det som gör spelet bra?

I Dust: The Elysian Tail spelar man som Dust. Vår hjälte har förlorat minnen och nu följer det legendariska, talande svärdet Ahrah samt en söt flygande nimbat vid namn Fidget på ett äventyr som förhoppningsvis ska göra det lättare för Dust att få tillbaka minnen. Som vanligt vill jag inte spoila någonting så det blir inget mer om storyn. Det jag kan säga dock är storyn är bra och välskriven. Kanske inte det bästa någonsin, men väldigt bra. Det ganska uttjatade amnesia-storyn används här på ett bra och ovanligt sätt. Alla karaktärer i spelet är anthropomorfiska djur (eller som det idag oftast kallas, furries) men om detta är något som stör dig så kan jag säga att det inte på något sätt gör spelet sämre (för mig som är en furry gör det till och med spelet bättre). Karaktärerna är föresten väldigt sympatiska. Speciellt just Dust och Fidget. Spelet har en ganska seriös ton, men ändå har mycket humoristiska inslag och även referenser till andra spel såsom föremålet "The Mysterious Wall Chicken" som kan hittas i brytbara väggar (+1 till er som kan nämna vilket spel de kommer ifrån)

En stor del av det underbara i Dust: An Elysian Tail är grafiken. Det handmålade grafiken ser vackert ut rakt igenom. Dean Dodrill har lyckats att slå det som jag ansåg som det bästa spelet med handmålad grafik, nämligen Rayman Legends. Miljöerna är vackra, karaktärerna ser väldigt bra ut och är för det mesta väldesignade och spelet har även några helt okej animerade cutscenes.

Hur är ljudet då? Det är också underbart. Musiken är gjort av HyperDuck Studios och den är verkligen på toppnivå. Varför ens skriva, det är bara och lyssna: 123. De gjorde ett underbart jobb. Jag har till och med köpt soundtracket för att stödja de. Det strulade lite med nedladdningen men loudr.fm fixade problemet nästan omedelbart till skillnad från iTunes där jag försöker i tre dagar att köpa Pkmn HG soundtracket.... Back on topic!! Röstskådespeleri är bra, rösterna är passande och låter bra.

Spelet är en blandning av action, plattformare och RPG. Stridssystemet är easy-to-learn, hard-to-master. Jag gillar verkligen att det är ganska simpelt och inte kräver en massa onödiga combos. Spelet är uppdelat i områden som är uppdelade i mindre sektioner. Varje område är fyllt med fiender, hemligheter, skattkistor osv. Just det där med utforskandet är ännu en sak som gör spelet ännu roligare. Som i de flesta RPG-spel får man experience points när man besegrar fiender mm. När man levlar upp får man en Skill Gem som kan placeras under en av fyra kategorier: HP, Attack, Defense och Fidget. Förutom dessa kan man öka statsen genom att equip:a olika slags föremål som man kan hitta, köpa eller crafta genom att använda specifika material. Detta ger ännu en möjlighet för att "utveckla" din karaktär samt att komplettera katalogen som säljaren. Förutom huvuduppdragen finns det även flera sidequest som man kan göra. Man kan även ge sig på några stycken utmaningar där man ska få så hög poäng som möjligt. Det bästa med det hela är att allt funkar näst intill perfekt. Jag har bara små, små klagomål. Det första är att spelet är ganska kort, mindre än 10 timmar om man bara kör igenom och upp till 20 timmar om man ska klara exakt allt och samla allt. Det andra är att slutbossen kändes alldeles för lätt, men det är mitt fel då jag var på lv. 60 (alltså med högst stats på allt) och hade de bästa items. Det tredje och sista klagomålet är en bugg i spelet som hindrade mig att ha 117% (alltså helt komplett) save. World Explored och Treasures Found på Archerer's Pass på något konstigt sätt blev 80% och 96% trots att det tidigare var 100% och även kartan visar att alla skatter är samlade. Detta hände när jag körde banans utmaning och försökte skippa resultat skärmen genom att spamma ESC, vilket ledde till att spelet loggade ut och när jag återvände blev det så.

Det finns 30 stycken achievements, de är inte så svåra att få.

Dust: An Elysian Tail är ett underbart spel. Om du inte har det ännu, köp det nu.

Plus: