Assassin's Creed III

Skrivet av: PhMan   2014-03-12

Ubisofts succéserie fortsätter med en helt ny tidsepok och nya karaktärer! Kan någon axla Ezios roll efter flera år i rampljuset? Återstår att se...

Jag kan väl nämna direkt att det är bra att man spelat tidigare spel i serien för att förstå vad som händer fullt ut. Man får en kort introduktion, men det är långt ifrån tillräckligt för att förstå den evighetslånga kampen mellan The Templars och The Assassins i del 3 av Ubisofts succéserie.

Förutom att man återigen spelar som Desmond i nutid så bär det iväg till 1700-talets Amerika denna gång, precis när nationen håller på att bildas. Hela kontinenten är turbolent där indianer, engelsmän, fransmän och amerikaner strider om mark och makt. Mitt i detta elände fortsätter även kampen mellan The Templars och The Assassins, inbakat på ett snyggt sätt i detta äventyr.

Spelet börjar med att man spelar Haytham, en mystisk figur som befinner sig i England. Efter ett halvsegt intro och en plan som smids till verk skickas karaktären på en lång resa över Atlanten till det stora landet i väst.

Så småningom introduceras man för huvudkaraktären Connor, en indian som redan i tidig ålder fick uppleva den vita mannens maktkåthet. Hans revanschlusta leder honom till The Assassins som tränar upp honom till en fullfjädrad lönnmördare. Hans resa tar honom genom Boston, New York samt Frontier, Connors egna hemtrakter i det enorma vildmarksområdet med stäpp- och skogslandskap.

Handlingen och karaktärerna är intressanta och växer under spelets gång, även om Ezio och 1400-talets Italien kändes mer "rätt" och spännande. Men det är kul att följa vardagen i Boston på 1700-talet och även lärorikt!

Spelet är som alltid, välgjort ur de flesta aspekter och framförallt den tekniska sidan. Grafiken med sina verkligen fantastiska miljöer och vyer och överlag ett väldigt snyggt spel. Det detaljrika och väldigt balanserade ljudet. Den utomordentliga styrningen på din karaktär och de väl koreograferade striderna. De enorma städerna med mycket liv och rörelse där allt flyter på utan minsta hackande och generellt väldigt få buggar (numera). Filmsekvenserna är välgjorda och bär handlingen fram. Röstskådespelet är mycket bra och att Connor faktiskt pratar ett indianskt språk förgyller spelet enormt!

Det är mer variation i både uppdrag och miljöer jämfört med tidigare spel i serien, men det mesta känns igen. Den nya vildmarksmiljön med ett djurliv som får alla jägare att vattnas i munnen känns levande, annorlunda och uppfriskande! Riktigt häftigt att sätta ut lite bete och invänta en stor grizzly från en trädtopp för att med superprecision fälla bytet som en blixt från klar himmel.
En annan välkomnande nyhet är havsuppdragen som introduceras där du tar rodret och ger kommando till besättningen när kanoner avfyras i häftiga båtstrider. Riktigt kul, men önskar att man hade lagt till fler sådana uppdrag i huvudhandlingen av spelet då de flesta är sidouppdrag.

Ytterliggare en förbättring är att spelet har blivit lite svårare jämfört med tidigare spel i serien. Inte mycket, men tillräckligt för att hindra dig från att springa in i en större grupp fiender helt respektlöst och massakrera de en efter en utan att själv få en skråma. Medan man slogs mot 2, max 3 stycken åt gången och 10-15 bara stod bredvid och tittade på så har numera "tittarna" blivit mer aktiva och börjat skjuta vilket gör det hela svårare, men det är bara bra som sagt!

Spelet är ganska långt och även utan all extra lull lull så kommer man upp till ca 16-20 speltimmar. För alla trophyjägare så finns det enormt mycket mer att göra och platser att utforska. Man skulle säkert kunna bränna 50-60 timmar till på spelet utan problem.

Men i ärlighetens namn som börjar jag känna mig trött på denna spelserie. Jag vet inte riktigt vad det beror på med tanke på att man har förnyat epok, karaktärer och en del annat nytt som jag skrivit om ovan. Men jag kan ändå inte låta bli att känna att mycket utav spelet är en repetition.

Inte så mycket handlingen, men gameplay känns lite småtråkigt och när man i tidigare spel tyckte att allt extra och alla sidouppdrag var kul tycker jag att det mesta känns onödigt och trist nu. Nu fokuserar jag mest på huvudhandlingen och vill spela klart så fort som möjligt. Kan det bero på att Ubisoft har mjölkat lite för hårt och för länge med denna spelserie? Kan det vara de väldigt tråkiga nutidsmomenten med Desmond som känns helt menlösa och diffusa? Vet ej.. men något måste hända med serien om Ubisoft vill fortsätta att mjölka vidare.

Medlemsrecensioner18
Samlat betyg: 7/10
1