Persona 4: Golden

Persona 4 Golden är en uppdaterad version av originalet till PlayStation 2. Persona 4 är ett JRPG som sticker ut bland mängden för den estetiska designen. Istället för att ha märkliga frisyrer och klädslar och tjejerna oftast sexualiserade är dom i Persona 4 mer jordnära.

Du spelar som en gymnasieelev som flyttar till sin morbror och hans dotter ute på landet i en stad vid namn Inaba. Man börjar få vänner men så händer ett märkligt mord. En kvinna hittas hängandes död i en tv antenn. Senare så får man reda på att vid tolvslaget varje natt så kan man gå igenom Tv-apparater för att komma till en alternativ värld/dimension. Här ser allt ut som Inaba bara att det är mer av en mardrömsversion av staden.

Det visar sig senare att mördaren kidnappar sina offer och lämnar dom här. Och nu börjar en jakt på mördaren där du och dina vänner måste gå in till denna världen när någon försvinner för att rädda dom. Men med sin hjälp har man så kallade personas. Personas är lite som andar eller summons om man så vill. Alla personer verkar ha en persona. Du är dock lite speciell och kan använda andras personas i strid. Sen har alla personas ett element, och alla personas är svagare eller starkare mot vissa monster. Detta leder till en slags sten sax påse taktik.

Det är dock så att just denna delen med strider och liknande är den som är minst intressant. Utan det är var man gör under dagarna. För att göra sina personas starkare måste man spendera tid med vänner eller liknande. Man kan gå med i ett fotbollslag eller ett basketlag sen kan man också gå med i en dramagrupp och skolorkestern.

Det är faktiskt jätte roligt att spendera tid med karaktärerna i spelet då dom flesta är väldigt välskrivna och känns mänskliga. Vi har Kanji som är en homosexuell som inte gått ut ur garderoben än, Naoto som tillhör en familj av kända dektektiver som hjälper polisen med olika fall. Sen har vi också Rise som är en idol som vill bort från sitt kändisskap, Yukiko som plågas av att hon har för mycket ansvar och ingen frihet. Och Chie som är ganska aggressiv men ändå älskvärd och Yosuke som är mer av gängets comic relief.

Till en början känns karaktärerna ganska stereotypiska men ju mer man lär känna dom så får dom ett djup och blir mycket mera mänskliga. Det blir sen också så att man måste tänka på vem man spenderar tid och liknande. Detta ger ett större djup till mekaniken.

Sen gillar jag också estetiken i spelet som har mer av temat "sommar dagar" än den dystra mörka kanske lite cyniska känslan som Persona 3 har. Och jag föredrar estetiken i Persona 4 mycket mera. Sen är musiken i spelet helt fantastiskt också. Vet inte hur många gånger det har hänt att jag nynnat till en av låtarna från spelet.

Spelet är som sagt ett JRPG och som många andra spel av samma genre så är detta ganska långt. Det brukar ta runt 60 timmar för dom flesta. Och det är 60 bra spenderade timmar. Men det är dock lite segt i början då allt man gör nästan är att trycka på X. Men annars var allt värt det. Sen finns det också olika slut så det känns ändå värt att spela om det då jag fick ett ganska uselt slut. Spelet är också uppdelat i månader veckor och dagar. Och spelet tar sin handling ungefär i ett år.

Det var faktiskt jobbigt att behöva lämna Inaba och alla vänner där då man bildat band och spenderat mycket tid där. Jag skulle faktiskt vilja att det varade i några timmar till...kanske för evigt. Men när sluttexterna rullade förbi fick jag en ganska ihållig känsla och kände mig sorgsen. Och det är ett bra betyg nog för att ni ska springa ner till närmsta spelbutik och köpa det.

Samlat betyg: 9/10
1
2