Assassin's Creed IV: Black Flag

OBS. Recensionen är baserad på ca 200 timmars speltid av PS4-versionen, av en person som spelat halva Assassin's Creed II. Alltså har jag inte så mycket kunskaper om serien.

Assassin's Creed IV: Black Flag kom för ett tag sedan, men det jag köpte det någon gång i mitten av mars. Varför vet jag inte, då jag har känt mig lockad av det under en tid. Hur som helst, nu har jag det i min ägo och jag tänkte att det ett bra spel att göra sin första recension av.

Spelet handlar om piraten/kaparen Edward Kenway och hans äventyr i Karibien. Det börjat med att man befinner sig i en strid med ett annat skepp mitt i en storm. Man får skjuta ned ett par småskepp och sådant, bli lite varm i kläderna så att säga, och när man är klar skjuter man ned ett större skepp på vilket det befinner sig en, gissa vad, lönnmördare! (Alltså assassin.) På något sätt teleporterar han sig till mitt skepp och lönnmördar en man i besättningen.

Och här kommer vi osökt till ett problem: filmsekvenserna. De präglas av bra skriven och humoristisk dialog, men de kan kännas väldigt skriptade. Som t.ex. när lönnmördaren hoppar ned på mitt skepp trots att hans eget befann sig hundratals meter bort. Vid ett annat tillfälle när du ska mörda någon väljer jag att skjuta offret i huvudet med musköt. Då kommer en filmsekvens där han babblar fram sina sista ord, vilket jag tvivlar på vore möjligt om man var skjuten i huvudet. De är bara en mindre sak, men det kan ge upphov till många konstiga och helt ologiska upplevelser och förstör inlevelsen en aning.

Senare faller man av sitt skepp tillsammans med herr Assassin, som man efter en hektisk jakt senare mördar. Man hittar en mystisk kub och snor hans klädnad och sedan börjar äventyret. Eller inte. Först måste man genomleva en egentligen helt okej designad men ganska lång tutorial varefter man äntligen får sitt skepp, Jackdaw. Då börjar äventyret på riktigt.

Skeppet har ett mycket komplext uppgraderingssystem som gör det möjligt att uppgradera allt från bredsidekanonerna till storleken av ens besättning. Det finns tonvis med öar att utforska, skepp att besegra och saker att samla på. Vill man så kan man bara försöka hitta alla kistor och animusfragment. Man kan också ta till vara på det mycket bra sjöslagssystemet och ta över alla sjöfort och besegra alla legendariska skepp eller bara mobba alla stackars småskepp i de norra delarna.

Vill man samla på sig en förmögenhet kan man också göra det enkelt genom sin alldeles egna flotta, som man kan sända på nästan överdrivet lönsamma uppdrag om man kommit en bit in i storyn. Eller så kan man fullfölja alla lönnmordskontrakt, dyka efter skatter... Jag kan fortsätta hur länge som helst. Det finns mycket mer att göra i det här än de tidigare spelen och världen är mycket större än alla tidigare platser, tillsammans. I alla fall om man räknar med havet.

Något som däremot inte uppgraderats är kontrollen. Ibland, när man hoppar in i de karaktäriska höstackarna, så hoppar Edward plötsligt och utan anledning ur dem, trots att jag inte så mycket som andats på styrspaken. Eller okej, jag erkänner, det har jag kanske gjort men ni fattar poängen. Det kan vara mycket ödesdigert när man blivit sedd av vakter som börjar bli misstänksamma. Om man då bara flyger upp ur höstacken så misslyckas man ju helt. Att bara hoppa över hustak går oftast bra, men ibland så hoppar man bara ned och klänger sig fast i en skylt två meter nedanför där man var, även om det var ett mycket enkelt hopp till nästa hustak. Även det kan vara ödesdigert. Och då har vi inte ens nått det värsta från den dåliga kontrollens helvetiska avgrunder: Förföljnings/tjuvlyssningsuppdragen. De är hemska. Det är som om spelet vill visa upp sin dåliga kontroll för en, som "Kolla, där finns en höstack att gömma sig i! Hoppa i, det är bara 30 % risk att du flyger ut och blir upptäckt". De är sjukt irriterande, och blir svåra på grund av kontrollen, och inte p.g.a. att de är designade för att vara svåra på ett bra sätt, som Dark Souls. Markstriderna är inte mycket bättre de heller. Det är en buttonmashingfest, minus "fest". Lättast är det om man väntar på att fienden attackerar, trycker på cirkelknappen för att kontra och sedan kvadratknappen för att döda stackaren. Sedan är det bara att upprepa. Det blir aldrig i närheten av svårt då fienden tydligen fått för sig att det måsta var rättvist, så därför attackerar de bara en i taget. Det konstiga är bara att jag av någon outgrundlig anledning tycker att de repetiva striderna är underhållande! Jag har ingen aning varför.

Det finns också (såklart) uppdrag då du ska lönnmörda folk, som i de tidigare spelen. De finner jag roliga och är ofta okej designade. De är oftast rätt lätta, som det mesta i AC-serien, men det kan vara rätt utmanande att inte bli upptäckt och få den högsta summan pengar.
Sedan finns lageruppdrag också. De fungerar så att man ska stjäla en nyckel från en utvald snubbe och låsa upp lagret utan att bli upptäckt. Lyckas du så får du material till att uppgradera Jackdaw, och det kommer du att behöva.

Uppdragen där du rattar Jackdaw till havs är höjdpunkterna av spelet. I början framstår några av de enklaste skeppen som enorma utmaningar, sedan uppgraderar du ditt skepp, kan ta dig an dem utan problem och upptäcker andra skeppstyper som är långt över din nivå. Det är lite som rpg:s faktiskt. Man tar sig an skeppen på sin nivå, och uppgraderar sitt skepp för att kunna besegra de högre upp. Till slut kan man t.o.m. besegra de olika legendariska skeppen som finns i de olika hörnen av kartan. De finns olika kanoner man kan använda på sitt skepp, och alla kan uppgraderas, t.ex. bredsidekanoner, svängkanoner och någon typ av mortar. Jag har säkert spelat i några hundra timmar, och har knappt klarat två tredjedelar av spelet, utan att köpa dlc. Det är rätt imponerande.

Men det slutar inte där; det finns en välgjord multiplayer att fördjupa sig i också. Kortfattat så handlar det om att mörda diskret och att smälta in i folkgrupper, samtidigt som man själv är jagad.

För att summera så har jag gjort plus och minus (vissa saker som jag inte tog upp i texten, då den redan är rätt lång, finns också här):

+Komplext uppgraderingssystem för Jackdaw