Murdered: Soul Suspect

Skrivet av: tengel   2014-06-09

Att utreda sin egen död är något nytt. Oftast handlar det ju om andra. Men sin egen. Hu. Bara där har utvecklarna lyckats skapa ett intresse hos mig som spelare.

Spelet börjar starkt direkt. Scenerna som förtäller mordet och paniken huvudpersonen, Ronan, känner när han ser sitt eget liv rinna ur kroppen och försvinna, är hjärtskärande. Och direkt är jag fast, i dubbel bemärkelse. Dels fast för spelet. Jag kan inte lägga det ifrån mig efter den starka öppningen. Dels fast på jorden. För Ronan går igen. Han måste klara ut sina problem på jorden först innan han eventuellt kan få följa ljuset i tunneln och komma ut på andra sidan.

Som spöke har man många fördelar. Man kan läsa folks tankar och ibland även influera dem. Man kan poltergeista föremål och gå rakt igenom väggar. Ingen ser en så man kan smyga sig på de allra intimaste diskussioner och tjuvlyssna. Men självklart följer även nackdelar. Den främsta måste vara att inte kunna gripa eller lyfta föremål - spökhänderna glider ju bara rakt igenom.

Som tur är kommer Ronan i kontakt med ett medium. En liten flicka vid namn Joy som både kan se och interagera med honom. Tillsammans söker de finna svar på gåtan kring den såkallade The Bell Murderer: varför mördar han endast kvinnor? Vad har morden gemensamt? Varför använder han medeltida tillvägagångssätt när han dödar? Vem är han? Och var är Joys mamma?

Spelet utspelar sig i staden Salem i USA, en stad som sedan medeltiden varit känd för sina enorma mängder dömda och avrättade häxor under häxförföljelserna på 15- och 1600-talet. Staden har en blodig historia och du träffar på många andra gengångare under spelets gång. Vissa mer creepy än andra, som den avspisade stalkern som tagit sitt liv men sedan fortsätter att stalka sitt offer efter döden.

När man ska lösa ett gåta eller utreda en mordplats dyker en fråga upp på skärmen. Vad har hänt här, vad var mördaren ute efter, vem är det viktigaste vittnet? exempelvis. Sedan får man leta ledtrådar för att sedan rangordna dem efter relevans. Vad berättar det här rummet för oss? Vad har hänt? Man känner sig helt klart kickass som utredare för oftast väljer man rätt och utredningen går vidare.

För Murdered Soul Suspect är inte svårt. Det är egentligen ingen direkt utmaning. Spelets styrka är i stället dess historia. Dess snygga ansiktsanimeringar och grymma röstskådespeleri. Den som söker bossfighter och vill slita sitt hår i ren och skär frustration bör titta sig om efter ett annat lir. Här är det istället som att kliva in i en riktigt spännande deckare och utreda morden på egen hand. Det är något som jag personligen tycker är helt fantastiskt, därav det höga betyget.

Samlat betyg: 7/10
1
2