Binary Domain

Gänget bakom Yakuza-spelen är tillbaka den här gången med en fullfjädrad actionrökare där det bjuds på fullständigt med robotsmisk i ett framtida Japan. Något som låter som något som kan underhålla, frågan är bara hur pass underhållande är det egentligen?

Binary Domain är ett spel som jag inte hade jättebra koll på, men det lilla som jag visste om spelet lät som om det skulle kunna vara ett underhållande actionlir. Premissen med själva berättelsen verkade intressant, och demot till spelet var både underhållande och gav lite försmak på ett lovande system gällande ens kamrater i strid.

Binary Domain utspelar sig år 2080, en tid då robotar är en del i vardagen. Många år tidigare översvämmades stora delar av världen när de stora isarna smälte, som konsekvens av den globala uppvärmningen. Nya städer byggdes ovanpå de gamla städerna över vattennivån, men då miljontals människor hade dött vart man tvingad att bygga robotar som kunde bygga upp de nya städerna. Men då robotarna vart så många och i princip ersatte arbetarklassen skrevs en fundamental lag som förbjuder robotar som är självmedvetna och kan misstas som människor. Naturligtvis är det någon som får för sig att bryta mot denna lag och i rollen som Dan Marshall, en soldat i en specialgrupp som är speciellt framtagen för ska du ta dig in i Japan och få tag på den skyldige.

Det är med viss förvåning som jag faktiskt känner mig tilldragen till storyn, även fast själva temat verkade intressant trodde jag det bara skulle bjudas på korkad men underhållande action. Visst finns det mängder av det, men i vissa stunder känner jag att storyn faktiskt griper tag mig i, åtminstone under enstaka stunder och framförallt mot slutet. Temat är som sagt intressant, då jag mot slutet börjar fråga mig själv vad som egentligen är mänskligt och vem det är som ska avgöra det. Samtidigt är det svårt att inte ta upp karaktärerna, som inte nödvändigtvis är dåliga men som är oerhört stereotypiska. De brukar också skifta oerhört mycket mellan dialoger, då de i ena stunden kan filosofera om någonting bara för att i nästa stund skämta om sex och dylikt, vilket gör jag påminns om att det är ett japanskt actionspel jag lirar.

Själva actiondelen är det dock inget större fel med, då det är oerhört underhållande att skjuta sönder massvis med robotar på löpande band. För dig som spelat Gears of War tidigare lär du snabbt bli varm i kläderna, då Binary Domain påminner kanske lite väl mycket om förstnämnda titeln, och även har mer eller mindre samma spelkontroll. Dock finns det ett par små väsentliga delar som gör att jag ändå tycker spelet skiljer sig åtminstone en aning från genrekonkurrenterna, vilket även innefattar temat. Trots att fienderna består utav robotar känns det ändå rätt brutalt när en massa maskindelar och kretslopp lossnar där jag träffar med mina skott. Skjuter jag av benen på en fiende tvingas denne kravla mot mig i bästa Terminator-anda, och skjuter jag bort huvudet av dem "förvirrar" jag de varpå de kan börja skuta på sina kompisar istället.

Även fast spelkontrollen har lånat mycket från Gears of War är det svårt att inte tycka kontrollen fungerar riktigt smidig, vilket är bra till hands med tanke på att spelet har ett högt tempo. Det blir dessutom inte sämre när det emellanåt vankas coola bossfighter vars känsla skulle kunna vara hämtad från valfri actionrulle av Michael Bay. Striderna känns inte bara häftiga, de ser även häftiga ut tack vare den snygga grafiken (måste också slå ett slag för den tjusiga designen), och som grädde på moset är musiken också riktigt cool. Genom att döda fiender får jag också poäng, som jag sedan vid vissa tillfällen kan välja att spendera på ammunition, vapen och uppgraderingar.

En annan viktig aspekt med Binary Domain är mina kamrater som jag kan kommendera runt. Det har en viss rollspelskänsla över sig, då jag kan välja vilka som ska hjälpa mig med uppdraget och även uppgradera deras olika färdigheter. Samtidigt är det också viktigt att deras tillit för mig är hög, och hur pass mycket de litar på mig beror helt på vad jag säger till de under konversationer och även vad jag gör ute på slagfältet. Om de litar på mig har de inga som helst problem med att följa mina order, men litar de inte på mig lär de knappast göra vad jag säger. Vilket slut jag får beror även på hur mycket mina kamrater litar på mig, men bortsett från detaljer är det inga större skillnader mellan sluten. Även fast det verkar intressant och även tillför en del, känns det samtidigt lite underutvecklat.

Sedan har även ett multiplayerläge slängts in, som säkerligen kan vara rätt underhållande. Det finns ett flertal olika spellägen för den som vill tävla mot andra spelare, och det finns även ett Horde-inspirerat spelläge där det gäller att försvara sig för våg efter våg av fiender. I princip allt man kan förvänta sig från ett multiplayerspel i dagens klimat finns här, som däribland olika klasser som går att skräddarsy som man själv vill. Det är säkert underhållande, men då jag inte spenderade speciellt mycket tid med detta kom jag aldrig riktigt in i det. Men oavsett hur pass underhållande det är känns multiplayerläget rätt onödigt, och i det här fallet hade jag nog personligen föredragit ett samarbetsläge där jag kan spela genom den underhållande kampanjen med polare.

Om Binary Domain hade haft mer utvecklingstid kan jag se att framförallt berättelsen och tillitsystemet kunnat ha betydligt större potential än vad det är nuvarande, och dödsmatcherna känns felprioriterade. Men jag måste ändå medge att resultatet är ett oerhört underhållande och snyggt actionlir, och om du letar efter ett actionspel med högt tempo, häftiga bossfighter och ett intressant tema kan jag rekommendera detta för dig.

Plus:
Oerhört underhållande strider, intressant tema, coola bossfighter, snygg grafik och bra musik

Minus: