Inversion

Skrivet av: AG Jati   2014-07-10

Äntligen får jag chansen att spela ett spel som inte vill ta sig själv seriöst då det handlar om story, fiender, karaktärer eller miljöer! Namco har get mig en enorm dos idioti med Inversion! I slutändan är jag också rätt nöjd med allt hjärndött skjutande spelet erbjuder på.

Jag gillar bitvis alla sorts genres i spel. Plattform, action, racing, pussel och point & click. The list just go on. Man har även kört en del spel där våldet tar över och blir hur hysteriskt som helst. Grand Theft Auto-serien står bakom det mesta av detta. Med stora mängder sprängmedel och skjutvapen kan dem ta en hel spelvärld med storm. Sen så har vi det enormt populära Half Life 2 där spelaren får den stora möjligheten att ha en Gravity Gun. I namcos "seriösa" projekt så kombineras bådera i en post-apokalyptisk värld där galna psykopater med knivgevär härjar! Låter som en b-film, och jag gillar det!

Spelet utspelar sig i en stad vid namn Vanguard City. Två poliser vid namn Davis och Leo är trogna partners som plötsligt hamnar i ett helvete. I en vanlig bilrond så går allting snett. Bilarna och människor kastas omkring. Jorden skakar och enorma byggnader raseras till botten. I allt detta allvar dyker upp ett par lustiga figurer som inte är helt olik galningar från filmen Doomsday. De börjar döda allt i sin väg, även poliserna kommer inte undan från deras vassa knivgevär. Lyckligtvis så har Davis och Leo god kamratskap och lyckas ta sig hem till Davis lägenhet. Där blir dock mardrömmen ännu större. Davis dotter är borta och hans fru har blivit mördad. Totalt förkrossad som Davis blir kommer galningar som går under namnet Lutadores och tar med dem till finkan. Nu börjar de två konstaplar inse att det inte är en vanlig dag på jobbet. De måste fly från helvetet men samtidigt rädda Davis dotter!

Det går inte att undgå att spelet påminner mer om en b-film. Jag hade nästan förväntat mig att Sylvetser Stallone och Van Damme skulle storma in med varsit maskingevär i nävarna. Oftast ser man stora och starka män som talar med en tuff brytning. Sen så har vi skurkarna som talar så otydligt att man nästan skrattar åt den situationen de två poliserna befinner sig i. Vi har de klassiska "distrahera-vakterna-så-att-ni-kan-fly"-klyschen. Sen så får inte glömma den löjliga "snubbla-på-ett-litet-objekt-då-man-fly-från-en-stor-fara"-klyschen. Sen så finns det tusentals andra klyschor som ger detta spel en ännu större b-films känsla. Röstskådespelet är det däremot inte större problem med. Även om vissa cut-scenes kommer lite olägligt och musiken blir ibland för hög så fungerar förhållandet mellan de två poliserna bra.

Det är länge sen jag spelade ett spel som har så korkade fiender. namco brukar ju vara kända för att göra fightingspel där det krävs mycket taktik, men här behöver man inte ens tänka. Med tanke på att de flesta närstrider utspelar sig i trånga gångar så är det hur lätt som helst att göra headshots på alla Lutadores, även de som har gravity-strålar. Kollegan Leo dör dessutom aldrig, även på High Cravity som är den svåraste svårighetsgraden. Man behöver bara gömma sig med ett snabbt tryck på X och sen skjuta. Det finns dessutom ingen livbar i spelet. Istället så använder det av ett klassiskt system som finns i de flesta flash-spel idag. Ju blodigare skärmen blir, desto större chans är att du dör. Men genom att gömma sig bakom ett objekt så får man hälsan tillbaka(?). Spelet börjar mer och mer kännas som ett typiskt macho-spel för barnsliga karlar.

Bortsett från de mer tyngre vapnen såsom hagelbrakare och Mass Effect-vapnet finns även en speciell sorts gravity-dräkt. Som jag sa tidigare har fienderna tillgång till dessa farliga dräkter. De har två olika färger, blå och röd. Även så går att det vända på hela spelvärlden och göra den till sin egen udner strider. Blå är för att lyfta objekt och röd är för att släppa ner objekt. Dock kan det vara lite osmart att storma in med gravity-strålar då det finns många fiender på plats. Då kan det vara bra att använda sig av miljön. De kan finns ömtåliga byggnadsverk som går att rasera med några knapptryck, så det lär förenkla din kampanj i ett redan lätt spel.

Sammanfattat, är du ett fan av militärspel med en liten tvist av Mad Max och Doomsday så rekomenderar jag att du köper detta spel. Är du dock en person som kräver lite mer på ett spel då det handlar om utmaningen, finns det gott om andra spel. Trots alla dessa klyschor och ibland rätt meningslösa cutscenes så har detta spel något inom sig som gör att du vill spela mer. Rasera byggnader, skjuta dumma fiender och se raspiga repliker från skurkar. Det gör detta spelet till min nya "Guilty Pleasure" på många vis. Gamestop säljer det för dryga 49 spänn, så det är mycket våld man får för pengarna.

Betyg

Spelkänsla: 6/10
Grafik: 7/10