Murdered: Soul Suspect

Jag kan inte minnas om jag spelat ett spel som ett spöke innan... Att spela som ett spöke där man ska försöka lösa mysteriet på sin egen död lät som ett intressant koncept och kunde mycket väl bli något riktigt högkvalitativt. Jag försökte att inte bry mig om allt de negativa som spelet hade blivit bemött med men det märktes väldigt tidigt in i spelet att det var uppbyggt på precis samma sätt hela tiden och enformigt med halvtaskiga röstskådespelare.

Det kändes aldrig som att man drog nytta av att vara spöke överhuvudtaget. Visst, man kan gå igenom väggar och besitta andra människor men det är bara det förstnämnda som blev intressant. Jag hade gärna sett att man hade kunnat besitta andra människor och då se lite djupare in i deras privatliv eller kunna vandra iväg en bit med dem och säga olika saker. Oftast kunde man bara höra deras tankar och då och då erbjöds man att kunna influera dem med minnen som sedan kunde hjälpa en att komma vidare. Det enda man kunde besitta och gå iväg med var katter, något som också användes få gånger och egentligen bara bestod av att ta dig från punkt A till punkt B - ingenting annat. Potentialen fanns där men resultatet blev mest bara pannkaka.

Storyn som kanske är den viktigaste faktorn i det här spelet och gav mig ork att slutföra spelet var en trevlig sådan men som aldrig tog sig förrän i slutet. Dessutom är spelet relativt kort, ungefär 7 timmar och då ska det även räknas in att jag gjorde sidouppdrag och försökte hitta samlarföremål. Speltiden gjorde därmed att handlingen kändes väldigt snabbt gjord och kunde ha blivit mycket intressantare om man bara hade tagit ner lite med tid.

Alla de krafter man har som spöke låser man upp ganska så tidigt in i spelet och därefter får man göra samma sak om och om igen. Ta dig till en brottsplats, hitta ledtrådar (somliga saker är inte ens relevanta till brottsplatsen) och dra sedan en slutsats av vad som hänt. Efter detta tar man sig till nästa brottsplats och under den tiden stöter man på lite demoner som egentligen bara är irritationsmoment än trevliga stealth-partier. Man kan egentligen bara se detta som en dålig kopia av L.A. Noire.

När det kommer till det visuella så finns det inte mycket att säga då spelet tidigare bara var tänkt att släppas till Xbox 360, Playstation 3 och PC och har därmed inte särskilt vacker grafik. Designen är ganska trist och miljövariationen är otroligt liten. Jag förlåter dem dock ändå i och med att man ville släppa det senare för att kunna tjäna lite mer pengar men ändå är man såklart besviken när ett spel släpps till nästa generation och inte alls är särskilt vackert. Delar även med mig av screenshots tagna av mig så kan ni själva bedöma.

Om jag var du så skulle jag spara mina slantar istället för att slänga dem på Murdered: Soul Suspect. Här finns en story som i grunden är intressant men aldrig blir så intressant som man hoppades på och tråkig design samt gameplay. Hittar du dock spelet för runt 100 kronor som jag gjorde så kan det nog vara värt ett köp. För ett roligt tidsfördriv är det, men inte mer än så.

Plussidan
+ Intressant handling
+ Trevliga sidouppdrag