Red Dead Redemption

Skrivet av: AG Jati   2014-09-08

Rockstars andra tur i spagetti-västern må vara ett rätt intressant upplevelse, men det blir för lättsamt, tröttsamt och är inte värd all hype som många tror. AG Jati har dragit på sig prisjägar-kostymen och laddat sin revolver för att förklara sin upplevelse.

Det görs inte så värst många spel baserade på den vilda västern i dagsläget och man kan ju förstå varför. I filmernas värld har det mesta varit top-notch om just västern, speciellt med den store Clintan. Hur kan man inte glömma det dramatiska introt från Hang'em High? Eller den klassiska tema-låten från The Good The Bad & The Evil? Så, är Rockstars försök på en vild och galen västern värt sin tid? Eller blir det samma koncept som man mjölkat ur i de andra västern-spelen?

Vi befinner oss i ett torrt och ökenlikt landskap inom ett gammalt amerika. Lagens långa arm är en sheriff och ett stycke prisjägare. I de mer moderna delarna så lever man ett civiliserat liv där man sällan bryr sig om "vildarna" som bor i kalla skogarna. Våran huvudperson ankommer till en station i en småstad kallad Armadillo. Hans namn är John Marston och han ska söka upp en gammal god vän vid namn Bill Williamson i ett fort. Tyvärr blir det inget trevligt välkomnande och John blir skjuten och legad kvar för att dö. Som tur dyker ett par farmare upp och för honom till deras gård. Där får han en effektiv kur och blir snabbt friskt. John måste nu sätta stopp för Bill innan han orsakar mer problem för amerika.

Som en trogen prisjägare har John tillgång till en mängd prylar. Hans glänsande revolver kommer bra till hands då någon stöddig fåne utmanar honom på duell. Hans sylvassa kniv är alltid redo för att stycka ett djur oavsett om det är en varg eller en björn. Under en senare del av spelet så får John även tillgång till ett lasso. Visserligen får man en prydlig "War Horse" i början, men lätt som det är så kan den dö av ett pistolskott. Där kommer lassot in. Med detta kvicka rep kan du fånga in en vildhäst och göra den till en trogen kupan. För man kan inte springa runt i vilda västern som en fåne.

Frånsett alla dessa yxor, explosiva cocktails och destruktiva automatvapen kan även John göra lite mer civiliserade grejer som att spela om pengar. Det kan man göra genom att besöka städernas spelhålor. Det finns poker, blackjack och liars dice att välja mellan. Även så finns det armbrytning och five finger fillets där det gäller att vara snabb med knapptryckandet. Om du söker efter mer äventyr så kan du alltid rida ut och söka efter främlingar som behöver hjälp eller gå ut på jakt efter en "bounty". I bounties så kan du få stora pengar genom att fånga eller döda en farlig förbrytare. Ett tips är att du fångar många bounties så att du kan köpa mer föremål och vapen.

Som i ett klassiskt västern finns det olika kriminella gäng. Du hittar dem förmodligen på bounty-posters eller runtom spelvärlden. I amerika finns det väldigt många övergivna byggnader där gäng är lätta att hitta. Däremot i Mexico finns mer farliga raviner där fler bakhåll kan ske. Exempelvis så kan en lurig snubbe sno din häst genom att ropa på hjälp. Eller så kan en ett gäng härma en kvinnoröst för att locka fram dig till en säker död. Synd bara att de sker alldeles för många gånger. Det sker väldigt mycket repitiva händelser i Red Dead Redemption. Dem flesta är dessutom detsamma. Kannibaler, bakhåll, vagnstölder och liftare sker oavbrutet. För att inte tala om då man ska hjälpa lösaktiga flickor som blir anfallna av galningar.

Sen så kommer vi fram till en av de största svagheterna. Atmosfären. Himmelen är vacker och kan ändra väder från sol till regn och snö. Men det är alldeles för tomt runt omkring. Spelets långa transportsträckor är mördande, såvida man inte har en kampingplats till hands. Sen så händer det inte särskilt mycket. Har man klarat av 30% så har man bitvis spelat allt. Samma bakhåll, samma korta uppdrag och samma koncept om och om igen. Det känns som att spelet upprepar sig på tok för ofta. Kan hända att man ser en åsna, en kyrka eller en blomsteräng på vägen men inte mer. Jag önskar att man kunde fyllt i spelvärlden med mer innehåll som i städerna.

Spelets absoluta svaghet kommer ändå till svårighetsgraden. Likt ett av den senaste generationens militär-spel så fylls hälsan på. Då man märker att skärmen blir röd och man håller på att dö så är det bara att gömma sig, och hälsan kommer tillbaks. En väldigt fånig tradition som måste sluta i alla dessa äventyr och actionspel. Sen så är uppdragen för korta och på tok för enkla. Det är väldigt få gånger man få göra stora strider på egen hand. Annars så får man mycket backup som är löjligt. Ett av de mer personliga uppdragen var då jag skulle valla kor ut ur en kanyon. Då gällde det att ha ögonen på skaft för alla skurkar som ville skjuta sönder mig. Men resten av uppdragen är som en axelryktning.

Så, är Red Dead värd all sin hype? Förmodligen inte. För att kunna bli ett mästerverk krävs det att spelet är perfekt. Jag får dock inte samma känsla med ett mästerligt spel som i Red Dead. Tomma landskap, enkla uppdrag och inte så fullt snygga miljöer gör inte Red Dead till ett av mina favoriter. Men ett bra köp är det för dig som gillar västern lika mycket på film som i spel.

Dead Eye var också en rätt onödig feature.

Betyg

Spelkänsla: 6/10