The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay

Skrivet av: Sebbeza   2014-09-14

Jag är hela tiden i jakt på gamla pärlor jag har lyckats missa genom åren och denna gången snubblade jag över det svenskutvecklade Chronicles of Riddick: Escape from butcher bay. Jag hade inte hört mycket om detta spel förut mer än att det skulle vara en av de absolut bästa filmlicens-spelen någonsin och att våran egna Petter gav spelet en 10:a när det kom ut år 2004. Så jag köpte ett begagnat exemplar av Assault on Dark Athena till Xbox 360, där man på samma skiva fick en "upp-piffad" version av Escape from Butcher Bay.

Först var jag ju såklart tvungen att se filmerna, vilket jag hade tänkt på att göra långt innan jag köpte spelet men det blev liksom aldrig av. Första filmen var riktigt, riktigt bra och påminner mycket om Alien, andra filmen var också riktigt bra, och sista filmen som släpptes ifjol var nästan lika bra som första filmen.

Spelet började ungefär hur jag hade förväntat mig, med halv sega styrspakar och ointressant story. men efter ett tag förstod jag direkt att story:n inte skulle vara spelets starka sida, utan spelmekaniken. Spelet har ett melee-combat system och skjutvapen-system för att hjälpa dig när du ska slåss mot dina fiender. Skjutsystemet funkar, det finns ett litet antal vapen men som tur är, så är de välgjorda och har även några av de snyggaste reload-animationerna jag sett på riktigt länge i ett spel.

Men melee-strids systemet är verkligen en av de bästa jag har varit med om i ett spel. Man kan slåss med bara knytnävarna eller plocka upp vapen som knogjärn och metall-klubbor och alla dessa funkar strålande. Man kan kontra fienders attacker om man är noggrann och ge tillbaks några riktigt sköna slag rakt i deras ansikten. Man kan även avsluta sina fienders liv med finishing-moves som är bland de snyggaste jag har sett ur ett första persons perspektiv. Det fanns även många tillfällen man kunde smyga bakom sina fiender för att slå till dem bakifrån och självaste stealth-mekaniken funkade väldigt bra i övrigt, men jag önskar att de hade lagt in lite fler mörkare områden i spelet så man fick utnyttja det ännu mer.

Spelet i sig var svårare än vad de flesta spel är idag, man kan inte springa rakt ut och skjuta utan man måste använda sig flitigt av spelets cover-system och ofta ha en strategi för hur man ska lyckas ta sig vidare till nästa rum utan att ta för mycket skada eller utan att bli upptäckt.

Betyg: 9/10
Ett riktigt bra spel med bra animationer, skönt soundtrack och otroligt bra spelmekanik med tanke på spelets ålder.

Samlat betyg: 9.4/10