Test Drive Unlimited 2

Skrivet av: AG Jati   2014-10-18

När man kört klart ytterligare ett racingspel i Hawaiis soldränkta gator står man klart för sig att Atari haft mycket bättre dagar.

Inget varar för evigt. Den framgången hos spelutvecklare som Atari och Midway varade bara under arkad-eran. Då var dem ett at de hetaste namen och skapade titlar som Ping Pong och Space Invaders. Nu däremot så går det inge vidare för båda två. Midway släpper det ena skitspelet efter det andra(behöver jag ens nämna några?), medans Ataris starka kort är deras framgångsrika racingserie Test Drive som nått mjölkningsstatus med hela tio spel. Så, har du redan kört Test Drive Unlimited? Då kan du inte förvänta dig mer från denna trip.

Man får redan efter tjugotre sekunder inne i spelet nog av alla karaktärer. Dem är lika stela som pinnar och deras munnar verkar ibland inte hänga med vad dem egentligen säger. Bättre blir det inte då alla röster låter precis likadana. Vissa av dialogerna låter nästan som taget från Electronic Arts senaste NFS-delar. Bossarna i spelet skryter om hur bra dem är och att ingen har en minsta chans mot honom/henne. Sen så är det minsta lika jobbigt och påminna mig om samma grejer om och om igen. Jag önska att det fanns en funktion så man kunde stänga av alla mobilsamtal helt eftersom dem bara irriterar.

Nåväl, jag antar att jag klagat nog på karaktärerna och röstskådisar så vi går vidare. I spelet så har vi en rätt så tyst protoganist som får en gratis biljett in i Solar Crown: Cupen där bilister likaväl som motorcyklister deltar. Först så går man igenom ett gäng olika cuper där man kör i klasserna klassisk, off-road samt asfalt. Då krävs det också att man fixar en licens. Mestadels så består körkortsproven på att inte köra på konorna och köra om bilar. I spelets två världar Ibiza och Oahu finns olika butiker för bilar, styling, performance och även en fotobutik. Redan så märker man att det är väldigt dyrt så det gäller att göra kloka racingval under spelets gång.

Frånsett klassiskt sprint och ban-racing finns även eliminering och tidtagarracing. Man kan välja mellan tre olika svårighetsgrader på spelets meny. Tyvärr så förändrar det inte bilens sätt att hantera situationer. Även om jag kör på "Hardcore" så beter sig bil lika arkad-artat som om jag körde på lätt. Tur att det finns gott om fordon att samla på, närmare bestämt 176 för att vara exakt. När du ställs mot spelets bossar så handlar det om poänger. Den som kommer först får mest poäng osv.

Vad spelet inte kommer med är det slöa låturvalet. Det finns nämligen bara TVÅ radior. En ofattbart tråkig pratradio och en musikradio. Visserligen får man en och en annan gungande trance-låt från Paul van Dyk samt ett flertal från Ancient Astronauts, men det känns ofattbart tomt. Sen så tokskrattar jag på vilka hipsters som valt musiken. Vem i hela friden lyssna på en artist vid namn The X Why(?!). Det måste vara bland det sämsta artistnamnet genom tiderna. Sen så låter radiopratarna som han fortfarande gick i puberteten:

THIS IS A TRACK I HAVE WAITED(?) ALL DAY TO PLAY!

...snälla sluta.

Frånsett det ofattbart tunna musikurvalet så får man ofattbara buggar. Vid en situation då jag rattade min Mustang krockade jag på en lyktstolpe, voltade två gånger och hamnade på gräset. Fysikens lagar verkar inte gälla i Unlimited 2. Då man krockar på en buss så bumpar man tillbaks likt en squash-boll. Ingen av bilar känns annorlunda. Oavsett om man kör en ålderdomlig skönhet som Lancia Delta eller en frän superkärra som Mclaren MP4 så beter dem sig på precis samma sett. Visserligen så gillar jag bilspel där bilarna inte beter sig som dem ska, men detta vara alldeles för mycket för min smak.

Att spelet är dessutom fult och ålderdomligt ger klara kännetecken på. Vi går vidare.

I överlag så är Unlimited 2 inget vidare racingspel. Visserligen så är spelvärlden rätt skaplig och det finns massvis av olika bilar man kan välja mellan. Men tyvärr så är grafiken riktigt bantad och musikurvalet är alldeles för tunt så man tröttnar rätt snabbt på det. Sen så blir det inte bättre då online-läget lär vara en mardöm för de flesta. Kort sagt, gillar du arkadracing så kommer du kanske uppskatta spelet, men det finns så mycket bättre urval där ute.

Betyg:

Spelkänsla: 4/10
Grafik: 6/10