Infamous 2

Skrivet av: AG Jati   2015-08-25

Mannen med elektricitet-händerna är tillbaka för att orsaka mer hyss eller hjälp. Den här gången med fler krafter att välja mellan.

inFamous förblir en av mina favoritserier. Kombinationen med superkrafter och valfrihet är en dröm som gått i uppfyllelse. Konceptet är dessutom briljant. Vill du vara en ärkeskurk eller stadens hjälte? Första spelet i serien var ett mästerverk rakt igenom och ett av de spelen till den förra generationen jag gillade mest.

Med tanke på hur många som älskade inFamous sattes det ännu större krav på hur det andra spelet skulle bli. Det dröjde bara tre år och fansen fick precis vad dem ville! En sequal som har polerats och om möjligen förbättrats!

Efter slutet av det förra spelet har en mystisk varelse vid namn "The Beast" rämnat Empire City till marken. Cole och hans partner Zeke blir tvungen att starta om på nytt i New Marais. Men det hela blir inte lättare för våra hjältemodiga duo när en korrupt ledare startat ett krig mot alla "kraftledare", och det inkluderar Cole. Cole märker även att besten "dras" till honom och måste nu dra till drastiska åtgärder. Till hjälp har Cole och Zeke en agent som vet hur de kan stoppa varelsen.

En nyhet i spelet är Zekes nya uppfinning The Amp som kommer vara händig i närstrider. När du inte skjuter blixtar mot psykopater kan ett och ett annat odjur dyka upp. Då kan Cole med en sving ge monstren en snyting de sent kommer att glömma. Lyckas du forma mätaren till max har Cole möjligheten att utföra ett "Finish Move" som kan antingen bestå av en karatespark eller head-butt.

Det är inte bara elektricitet som Cole har möjlighet att utnyttja mot sina fiender. En bit senare i spelet får man utnyttja antingen is eller eld-kraft, varav en påverkar din karma. Även om det går att klara ut spelet med sina el-krafter så kan det kännas bekvämare med lite andra hjälpmedel. För känns det inte skadeglädjande att frysa ihjäl eller bränna sönder sina fiender?

En annan nyhet är att Cole kan samla på lila shards. Dessa shards har förmågan att låta Cole släppa lös en fruktansvärd attack som en virvelstorm eller den klassiska blixtstormen. De går inte att aktiveras utan en shard vilket är ett plus, för i det första spelet kunde jag släppa lös en specialattack hur lätt som helst.

Precis som förra spelet påverkar ens handlingar av hur folk ser på dig. Vill du ha folkets hjärta? Desarmera en farlig bomb. Vill du bli deras ärkeskurk? Sno åt dig en shard. Sidouppdragen har också blivit uppiffade med lite mer variation såsom att sänka skepp eller köra ett "elektricitets"-lopp där målet att föra över en viss mängd el till en annan plats.

Spelvärlden har man även förbättrat på vissa plan. Detaljerna ser ut att höra hemma på rätt platser. Ett klagomål jag glömde nämna i första spelet var att vissa byggnader upprepades. I det här fallet är nästan alla byggnader olika och det förstärker variationen rejält.

Grafiken har man förbättrat rejält och har åldrats med värdighet. Man har gjort sidokaraktärerna mer mänskliga med riktiga rörelser istället för att bete sig som "robotar" som var fallet med Uncharted: Drake's Fortune i början av den förra konsolgenerationen. Ljudet är dessutom mer fräscht och nyanserat. Vissa uppdrag bjuder dessutom på en del andra musikspår som man kan avnjuta.

Nackdelarna är inte många, men om det finns ett minus så är det nog spelets övermänskliga fiender. De får Chuck Norris "döda-mannen-med-synen" scen att se mer mänsklig ut. Speciellt då man kör på högsta svårighetsgraden då det är en mardröm att stöta på hel grupp. Om du ska ex.l klättra upp för byggnad och ett gäng soldater väntar är det bäst att du ser noggrant efter att gömställe uppe på taket. Blir man en levande måltavla i en strid så hinner man knappt säga Brännarn Älskar Kvarg! innan man blir skjuten till döds.

I överlag så är inFamous 2 ett spel definitivt för dig som är ett fan av serien. Mycket att utforska, ett dussintal mer krafter och många minnesvärda karaktärer såsom Nix. Köp det!

Betyg

Spelkänsla: 9/10