Halo 5: Guardians

Skrivet av: Varpire   2016-01-18

Master Chief är försvunnen och Spartan Locke sänds ut för att hitta honom. Låt den stora jakten börja!

Jag upptäckte inte Halo förrän den här generationen med Xbox One, när jag äntligen fick lägga händerna på det trasiga Halo: The Master Chief Collection. Combat Evolved föll jag direkt för, medan tvåan var sådär och trean levererade ett grymt avslut på original trilogin. Fjärde delen i sagan om Master Chief gillade jag grymt mycket med faktiskt, även om det hade blivit mer "codifierat". Men det innehöll ändå fortfarande grundstommen ifrån dem förra spelen tycker jag.

Halo 5: Guardians tar sin början med att man får följa Spartan Lockes team som heter Osiris. Efter det uppdraget får man spela som Master Chief och hans team istället. Hela kampanjen går därför ut på att man skiftar mellan Master Chiefs och Spartan Lockes team. Jag gillade den idén faktiskt från början, när dem började marknadsföra spelet som "The Greatest Hunt in Gaming History". Nu i efterhand kan man kalla det falsk marknadsföring.

Men om man nu går tillbaka till storyn igen, så handlar den om att Master Chief, lämnar UNSC för att gå sin egen väg. Han blir klassad som AWOL då, eftersom han lämnar sin post. Det är där Spartan Locke och hans team kommer in i bilden. Dem sänds ut för att spåra upp Master Chief och hans team. Min åsikt är att kampanjen är riktigt bra faktiskt. Det man kan säga mer är att det är den kortaste kampanjen hittills i ett Halo spel, den tar mellan sex eller åtta timmar att spela igenom beroende på svårighetsgrad.

Kommer ni ihåg fienden Prometheans ifrån Halo 4? Dem är tillbaka nu, fast dem är mycket roligare att slåss mot den här gången. En av dem nya fiendetyperna heter Soldiers och dem teleportera sig runt hela tiden, som ger en helt ny dynamik i spelet. Sedan har vi förstås Knightsen, som har blivit svårare att ta dö på nu.

Kampanjen är också gjort för Co-oP upp till fyra spelare. Något som det har varit mycket uppståndelse kring, är att spelet saknar Co-oP i split-screen för första gången. Jag som inte spelar så mycket Co-oP, bryr mig inte direkt om det här. Men jag förstår dem som tycker om att sitta med en polare i soffan och spela tillsammans.

Om man nu går in på multiplayern i Halo 5: Guardians, så är den också riktigt bra. Av vad jag har hört, så har dem tagit bort loadouts från Halo 4 och försökt balansera det mer. Det finns två stora multiplayerlägen, som heter Arena och Warzone. Det första är klassisk Halo multiplayer, som man kommer ihåg ifrån Bungies spel. Det andra heter Warzone och det är en blandning mellan både PVP och PVE. Av dem två olika så gillar jag faktiskt det sistanämnda. Något som har saknats från början var Big Team Battle och Forge. Det första nämnda finns nu att köra, men Forge har inte dykt upp än.

En annan sak som multiplayern innehåller är mikrotransaktioner i form av Req Packs. Dem så kallade "Req Packs" kan du använda till att låsa upp vapen och andra saker i Warzone, samt Arena. Jag förstår mig inte på varför Microsoft och 343 industries skulle lägga in mikrotransaktioner i ett Halo spel. Det ända dem används till är köpa Req Packs, så du låser upp saker snabbare.

Om man går in på grafiken i Halo 5: Guardians, så finns det inget snyggare Halo spel just nu. 343 industries bevisar vad man kan köra med hårdvaran i Xbox One, samtidigt som det rullar på i silkeslena 60 FPS och det dippar inte en ända gång av det jag har märkt. Om man kollar på upplösningen, så har dem döpt så fint till "Dynamic Resolution". Det betyder att upplösningen går upp och ner beroende på vad som händer på skärmen. Ljudet är också riktigt bra. 343 industries har gjort ett riktigt bra jobb det tekniska och såklart ljudet.

Sammanfattningsvis är Halo 5: Guardians ett riktigt bra spel. Det är ju inte bättre än Bungies spel, men 343 industries är på rätt väg nu enligt mig efter Halo 4. Men det finns fortfarande saker som kan förbättras, som att Locke är en rätt ointressant karaktär jämfört med Master Chief. Jag tycker faktiskt att kampanjen kunde varit längre än sex timmar på normal, samt att det är en enorm cliffhanger i slutet. Det cliffhanger-slutet kan faktiskt jämföras med det i Halo 2, för tolv år sedan.

Men jag kan inte göra något annat än att rekommendera Halo 5: Guardians för alla Halo fantaster där ute. Inte bara för en intressant och grym story som tar Halo serien i en ny riktning, utan för det grymma multiplayerläget, som dem har gått tillbaka med det som gjorde det bra i Bungies spel. Just nu ser jag fram emot Halo 6 som ligger två eller tre år framåt i tiden, men då hoppas jag att dem gör Locke till en mer intressant karaktär och att man får spela mer som Master Chief.

Plus:
Snygg grafik, grym multiplayer, intressant kampanj.

Minus: