No Man's Sky

Skrivet av: Käbbel   2016-08-14

Vi har väntat länge, otroligt länge. Bara tanken på att en liten indiestudio skulle göra ett spel som var i princip oändlig storlek fick mina hjärnceller att slå slint. Men min hjärna lugnades något när jag fick reda på att spelet skulle använda sig av en speciell algoritm där omgivningen inte finns, förrän spelaren är närvarande på platsen. Algoritmen kan jämföras med Minecraft, fast mycket mer avancerad. Det är inte bara björkar och rosor som ska genereras utan i No Man's Sky är det alltså 1.8×10^19 planeter varav alla är helt unika, med sina egna klimat, miljöer, flora, fauna, storlekar etc. Du kommer alltså aldrig kunna utforska hela spelet. Min återkommande existentiella ångest som närvarar när jag tänker på universum, når klimax i detta färgstarka rymdäventyr. Du är en liten partikel, i ett massivt rum, vars väggar inte finns. Och det ända du vet, är att du måste till universums mitt.

Men trots den otroligt fascinerande tanken och premissen bakom spelet, så är det många andra delar i ett spel som ska tillfredsställa spelaren, så nu lämnar jag de filosofiska tankarna.

Resan börjar med att jag vaknar upp, strandsatt på en ödslig planet (som för övrigt ser helt olika ut för olika spelare) där jag måste samla på mig några mineraler för att reparera mitt skepp som har gått sönder. Efter någon timmes insamling och utforskning på planeten så lyfter jag mot skyarna i mitt nyreparerade skepp. Det är en mäktig känsla, att fritt sväva ut i rymden utan laddningstid, med soundtracket av 65daysofstatic i bakgrunden. Jag får syn på en rymdstation, och säljer där av min last och utbyter några ord med främmande varelser. Och med några mindre variationer och överraskningar så är det is stort sett detta man gör den resterande delen av spelet. Vilket kan bli väldigt långtråkigt i sina stunder, då det inte är så flärdfullt att samla mineraler i timmar.

Något som jag visste inte skulle finnas, men som jag ända saknar är en story. Spelet hade varit så mycket bättre om man kunde blanda No Man's Sky's oändliga och fantastiska universum med intressant plot. Filmer som t.ex Oblivion hade i mitt huvud varit en bra inspiration till story i ett sånt här spel. Men man kan inte få allt, och det är trots allt imponerande att detta spel är skapat av en liten indiestudio med mindre än 20 anställda. Så trots att spelet går på 600 spänn, så är det ingen AAA titel, det är i själ och botten ett indiespel. Det märks, t.ex i den stela spelmekaniken.

Efter några timmar i spelet så är jag, trots dess brister, väldigt imponerad av No Man's Sky. Det är en barndomsdröm som går i uppfyllelse, att fritt resa runt i ett universum. Och ärligt talat så måste en stor eloge ges till denna studio som faktiskt vågar satsa på denna typen av spel. Tekniken bakom måste ha krävt en väldig kunskap och kompetens. Jag älskar att tänka på No Man's Sky och fördjupa mig i tekniken bakom, jag älskar att titta på det då det är fantastiskt designat, men jag älskar inte i alla stunder att spela det, då det kan bli smått långtråkigt i sina grinding-element. Det ska också sägas att jag sedan länge genuint ogillar grinding och MMO-spel. Men på något underligt sätt så kompenserar No Man's Sky upp min smak(bra eller dålig är upp till andra att bedöma) med annat smaskens.

+ Tekniskt imponerande
+ Härlig upptäckarglädje
+ Underbart överväldigande frihetskänsla