Kingdom Hearts HD 2.8: Final Chapter Prologue

Efter de två Kingdom Hearts samlingsspelen 1.5 och 2.5 så har Square Enix nu gett oss ett tredje och förmodligen sista samling inför trean med 2.8 som innehåller ett helt nytt spel ur serien som funkar som en prolog inför trean, en väldigt bra HD version utav det tidigare exklusiva 3DS spelet Dream Drop Distance och en väldigt trevlig film som de flesta KH fans bör uppskatta.

För er som aldrig har spelat något KH spel så kan jag lättast beskriva att det i grunden går ut på att karaktärer från Final Fantasy möter klassiska Disney filmer. Det första spelet släpptes redan 2002 och nu 15 år senare så har det släppts en massa uppföljare och sidospår till det. I den här tredje samlingen så innehåller det just ett sidospår från huvudserien, ett helt nytt spel och en film.

Om vi då börjar med den stora höjdpunkten i den här samlingen A Fragmentary Passage där vi får ett litet smakprov på KH 3 så är det en direkt fortsättning av PSP spelet Birth By Sleep där huvudkaraktären Aqua fastnade i en mörkvärld vid slutet. Här får vi en inblick över den nya grafikmotorn Unreal Engine 4 och hur det tredje spelet kommer se ut.

Omgivningarna på banorna ser jättebra ut och att dom inte är lika stora och tomma som dom var i KH 2 och många av de andra sidospåren är väldigt bra och så innehåller de rätt så många plattformsmoment vilket jag verkligen uppskattar då det är något som jag personligen har saknat innan. Även under striderna så får vi se vad grafikmotorn går för med en underbar fart och snygga effekter men ett litet minus är att man inte kan skräddarsy vilka specialattacker man kan använda som man kunde i Dream Drop Distance vilket kan göra att det blir lite repetitivt här.
Under äventyret så kan man låsa upp saker som vingar, kattöron och olika färger på kläderna för Aqua genom att klara av olika uppdrag som är frivilliga att göra.

Något som jag alltid gillat med denna serien förutom striderna är musiken som verkligen höjer stämningen och att få se karaktärer från Final Fantasy och Disney tillsammans som funkar väldigt bra ihop. Men här får vi dock inte se så många Disney figurer mer än Musse Pigg och trollkarlen Yen Sid vilket är lite synd och sen så är äventyret över efter bara runt tre timmar.

Det andra spelet är Dream Drop Distance som ursprungligen bara släpptes till 3DS för fem år sedan men som nu har fått en grafisk uppgradering till ps4an där det flyter på i 60 bilder per sekund och som känns betydligt mycket skönare att spela med en riktig handkontroll.

Här spelar man som de båda karaktärerna Sora och Riku som blir utsända i världen för att väcka sju sovande världar som ett test för att bli så kallade Keyblade Masters. I detta spelet så kan du fånga små figurer som kallas för Spirits och uppgradera dom under spelet men de känns mest bara jobbiga. Om vi nu återvänder till striderna som jag så mycket gillar med KH så har Dream Drop Distance utan tvekan det allra bästa och mest fartfyllda stridssystemet jag har varit med om i serien hittills. Du har mängder av magi och specialattacker till din hjälp här vilket gör att det blir betydligt mer variaration här än A Fragmentary Passage.

Världarna man får besöka är större än någonsin och många utav dom känner man igen från klassiska Disney filmer där man får hjälpa till att väcka dom till liv genom att hjälpa figurer som Musse, Kalle och Långben att rädda Mimmi och slåss mot Pete från 2004 års film de tre musketörerna.

En annan värld som jag verkligen tyckte var höjdpunkten med spelet var besöket från filmen Tron Legacy där man både får köra de riktigt coola och häftiga framtids motorcyklarna som Riku och möta Tron själv i en häftig strid som Sora.

Sist men inte minst så har vi då filmen Back Cover som är tänkt att förklara handlingen i mobilspelet Kingdom Hearts Unchained X och den utspelar sig i början av seriens tidslinje. Den använder samma grafikmotor som både A Fragmentary Passage och den kommande trean och har en rätt så spännande berättelse. En kul bonus men absolut inget nödvändigt att se på.

För att sammanfatta det hela så är detta en väldigt bra samling med en grym version av Dream Drop Distance, ett trevligt och härligt men lite kort äventyr som funkar som en prolog inför trean och en trevlig film som bonus på det hela. Har man aldrig spelat något Kingdom Hearts spel innan så rekommenderar jag dock att man hellre väntar på både 1.5 och 2.5 att dyka upp till ps4an om man nu inte vill köra dom på ps3an innan, då detta inte är en bra startpunkt då innehållet mest är riktat för de som redan har spelat dom tidigare spelen ur serien.

Tre positiva saker

Fantastiskt bra och snabbt stridssystem i båda spelen
Kingdom Hearts ser helt fantastiskt ut med Unreal Engine 4