Nier: Automata

Den galna producenten Yoko Taro är tillbaka med ännu en skruvad men väldigt sorgsen berättelse med Nier: Automata. I en framtid där utomjordingar har invaderat jorden och släppt lös en massa robotar för att utplåna människorna, där de som överlevt har tvingats söka skydd på månen för att bygga ihop en motståndsrörelse om ett hopp att återta jorden igen. Välkommen till en fantastiskt postapoloypiskt värld med andrioderna 2B, 9S och den mystiska A2.

Efter att ha kört demot till Nier: Automata där man fick en bra inblick över vad man kan förvänta sig av slutprodukten, ett snabbt spel med ett grymt stridssystem och soundtrack så hade jag höga förväntningar över det här nya spelet från Platinum Games i samarbete med Square Enix att dom skulle leverera ett väldigt speciellt spel till oss.

Det som slog mig direkt när jag började spela Nier: Automata var att det bjuder på olika spelstilar och kamera vinklar. När du kör ditt stridskepp känns det som ett arkad flygarspel och när du får kontrollera spelets första huvudkaraktär 2B, en väldigt stark och häftig android tjej, så känns det som ett vanligt hack and slash spel i tredje person där kameran emellanåt ändras till 2D och fågel perspektiv. Något annat som jag blev ruskigt imponerad över var musiken i spelet som är bland det bästa jag någonsin har hört i spelvärlden, där det bjuds på olika musikstilar i dom olika delarna av den öppna spelvärlden som jag snart kliver in i efter att ha lämnat huvudkvarteret uppe i rymden och skickas ner till jorden av min kommendörkapten. När jag väl har landat så är jag inte ensam då jag har partnern 9S vid min sida där hans stora specialitet är att hacka sig in i saker, jämfört med 2B som är mer som en strids android. Sen har vi har även varsin pod som hjälper till att ge information och ge stöd i striderna. Något som jag märkte direkt vid inledningen var att 2B och 9S verkade ha ett väldigt mänskligt beteende och att dom verkar ha känslor för varandra vilket värmde att se.

Det är just här på jorden där spelvärlden öppnas upp till mer av ett rollspelupplägg jämfört med dom 20 första minuterna, med massa sidouppdrag som fylls på min karta hela tiden under spelets gång. Många utav dessa handlar tyvärr bara om att ta sig från en punkt till en annan för att prata med en annan karaktärer eller hämta någon pryl. Men vill man veta lite mer om vad man egentligen kämpar mot så är det absolut rekommenderat att man gör dom. Att ta sig runt om i spelvärlden gör man genom att springa supersnabbt som hjälten The Flash och man kan dessutom rida på djur såsom älgar och jätte stora grisar.

En liten bit in i spelet så låser man även upp så man kan transporteras runt om i världen via åtkomstpunkter som de nu kallas för där man även kan spara och läsa mail. I den öppna spelvärlden får jag först besöka en stor stad fullt med massa robotar och djur där man kommer att spendera mycket tid i spelet, sedan beger jag mig vidare till ett öken område där jag direkt tänkte på Journey när jag glider mig fram genom sanden i den stora öknen samtidigt som jag bekämpar robot fiender och utforskar

Lite senare så besöker jag ett nöjesfält med massa karuseller där jag för fösta gången får träffa på vänliga robotar som inte vill slåss alls, utan dom vill bara ha frid. Här passar jag även på att springa runt för att samla massa frimärken runt om nöjesfältet från ett sidouppdrag och åka en bergodalbana, där jag fick besök av robotar som jag trodde ville åka med mig eller kanske ge mig en stor bamsekram efter turen men icke.

Efter att ha lekt runt i nöjesfältet så kommer jag till ett väldigt vackert skogs område med vattenfall och ännu skummare robotar som hela tiden pratade om någon kung. Lite senare så fick jag äntligen träffa den här kungen i ett hemligt ställe på ett slott vilket inte alls va vad jag förväntade mig. I detta området så passade jag även på att hjälpa en djurälskare med hans skadade djur och som belöning fick jag möjligheten att kunna rida på djur utan att behöva lägga ett bete på marken, som man tidigare behövde vilket var oerhört skönt att slippa det och bara hoppa upp på dom när man vill. På detta spelet så kan man även fiska och det har nog aldrig varit lättare att fiska på ett spel som i Nier: Automata. När du ser att din pod har sjunkit så är det ända man behöver göra är att trycka på x och då kommer den upp direkt med en fisk eller något helt annat till dig.

När jag tillslut har spelat igenom Nier som 2B efter 20 timmar då jag gjorde över 50% av alla sidouppdrag så började jag nästan få lite tårar i ögonen över ett väldigt känslosamt slut. Efter eftertexterna så dyker ett väldigt trevligt personligt meddelande från Square Enix upp på skärmen där dom tackar mig som spelare att jag spelade igenom spelet, men nämner att det har flera andra slut och historier att uppleva. Så därför rekommenderar dom högt att man spelar igenom det igen för att få uppleva hela historien. Jag började såklart genast med en andra genomspelning där jag den här gången får spela som 9S istället och uppleva historien ur hans perspektiv. Den största skillnaden här är att jag denna gången kan hacka mig in i fiender och låsta kistor i ett litet minispel som för tankarna till hur sköldpaddan Bentley från Sly Cooper spelen hackade in sig i datorer.

Det finns även en hel del hemligheter på Nier där en utav dessa är en hemlig affär som man låser upp efter tredje genomspelningen där man kan köpa till sig troféer utan att behöva göra dom själv. Jag har inte låst upp detta än men är något jag vet om. Detta kanske är att fuska lite men vill man slippa att leta upp massa prylar för att uppgradera alla vapen tillexempel så är detta det snabbaste sättet att få platinum troféen.

Nier: Automata kanske inte är ett spel för alla men det är ett väldigt speciellt spel som jag hade väldigt roligt med. Trots att det har rätt så trista fiender och en svårkomplicerad story så har det ett grymt stridssystem, grymma bossar, olika kameravinklar, välskrivna karaktärer som är lätta att tycka om och ett soundtrack som förtrollar en. Jag kommer att fortsätta spela detta efter min andra genomspelning för att se alla huvudslut och då kanske jag får mer svar om den mystiska A2.

Tre positiva saker

Grymt stridssystem
Fantastiskt vacker musik