Metroid Prime 3: Corruption

Metroid Prime 3: Corruption , det tredje och sista spelet i serien är också det bästa.

Spelet börjar mycket segt när Samus vaknar upp i sitt skepp efter sin kryogeniska sömn.
Samus blir kallad till Rymdstationen S.S. Olympus där hon blir informerad om att federationens superdator Aurora Unit har drabbat av ett virus. Strax därefter attackeras rymdstationen av såkallade Space Pirates. Samus och de 3 andra prisjägarna som finns med i spelet ger sig ut för att rädda dagen. En del som jag uppskattar väldigt mycket är att det nu finns delar i spelet där folk pratar med dig, Samus är lika tyst som vanligt med de andra 3 prisjägarna kommer att prata med dig ibland. Spelet har ett mycket högt tempo och det dröjer inte länge innan du får åka till en ny spännande planet.

Något som gjort Metroid Prime 3: Corruption till det bästa spelet i serien är kontrollen.
Du siktar nu genom att rikta din wii kontroll mot skärmen där du vill ha siktet. Du rör Samus med den analoga styrspaken på Nunchuken och svänger genom att dra wiimoten utanför visirets kanter. Detta styrsätt har funnits i tidigare Wii spel men aldrig funkat så bra som nu. Dock händer det att Wii kontrollen tappar kontakt med sensorn och du måste vifta lite med kontrollen för att den ska komma igång igen. Det är dock inte ofta det här händer och oftast är kontrollen perfekt. Det är precis såhär ett FPS ska styras. Inte ens det gamla hederliga tangentbord och mus slår detta.

Grafiken i spelet är den hittills bästa grafiken i ett wii spel. Spelet är detaljerat och har en riktigt skön design. När man hör musiken på spelet dras tankarna tillbaka till de gamla NES spelen som hade någorlunda likadan musik. Även resten av ljuden är en fröjd att höra.

Spelet blandar också olika spelstilar. Ena stunden kämpar man mot Space Pirates i rena Halo-andan. Medans i nästa stund så studsar man runt i sin bollform eller svingar sig mellan plattformer.

Metroid Prime 3: Corruption känns både nytt och gammalt på samma gång. Det är just denna balansgång som ofta är svår för utvecklare av uppföljare att lyckas med, men Retro Studios har gjort rätt i sina val av vilka delar i spelserien som bör förändras och vilka som bör vara kvar. Det första Metroid Prime må ha varit mer banbrytande för sin tid men förbättrad grafik, en ny kontrollmetod och övergripande mer finslipad speldesign gör Metroid Prime 3: Corruption till den bästa delen i serien och även det bästa spelet till Wii hittills. Det är helt enkelt en värdig avslutning på en fantastisk speltrilogi.

Medlemsrecensioner21
Samlat betyg: 8.8/10
1