Assassin's Creed

Frihet är något jag inte kan spela ett spel utan, och ju mer frihet desto bättre för min del. Och om ni överhuvudtaget har hört talas om detta spel så vet ni att mer än hälften av spelets charm är friheten. Att kunna göra "leaps of faith" ner i en höstack och fortfarande stanna i låg profil, att sitta på (och jag menar PÅ) ett kyrktorn och blicka ut över staden och ta reda på vart du ska utföra ditt nästa uppdrag. Men vilket spel pratar jag då om? Tja, det är väl ganska uppenbart, för det spel jag pratar om är ett s.k "one of a kind". Jag pratar förstås om Assassin's Creed. Du spelar som en man som vars namn är Altair, en proffessionell mördare i en klan som din karaktär lever och dör för. Du får uppdrag av det högste hönset att fara till antingen tre städer: Jerusalem, Acre och Damascus. I varje stad finns en byrå för din "Creed", som du ska besöka och väl där få tips om vart du kan få information om den du ska döda. Du använder dig av s.k View Points, det vill säga kyrkor, vakttorn, helt enkelt ovanligt höga platser. Från dessa View Points ska du helt enkelt överblicka staden, lära känna den och därmed hitta platser där du får information. Senare, när du samlat ihop all information med allt från att tjuvlyssna, vara en ficktjuv och helt enkelt brutalt slå någon tills de berättar vad de vet, ska du bege dig tillbaks till byrån och berätta vad du vet. Du tilldelas en fjäder, och efter dyker texten "fast forwarding memory" upp. Nu tänker du kanske "Va, är inte det här ett spel som utspelar sig för jättelänge sen?". Men icke.

Du spelar nämligen, inuti dina förfädrars minne. Du hörde, eller läste, rätt. Ett minne. Spelet börjar nämligen som så att du är en man, som lever i en tid några år framför våran. En tid där det finns maskiner som kan placera i dina förfädrars minne, vetenskapen har kommit så långt så som att de har luskat ut att tidigare liv existerar. Och du, är en del av ett vetenskapligt experiment. Du spelar en man, vars förra liv var som en "assassin". Vetenskapsmän är intresserade av hur du i ditt förra liv förändrade det tredje korståget för alltid. Så därför, håller de dig fånge, och du spenderar dagarna i Animus, en maskin som lokaliserar forna minnen, som ligger undangömda i en viss del av din hjärna, och låter dig uppleva de från dina förfädrars ögon, alltså, från Altairs ögon. Och det är väl vad spelet går ut på, och för mig var det ingen tvekan när jag såg videos på beta o.s.v, att detta spel är ett måste! Och med sin finfina grafik, i klass med Gears of War, ganska stora spelhållbarhet, perfekta achievements, underbara ljud, så känner jag att detta spel förtjänar minst av allt, en 10 i betyg!

Azeldude, 23 November 2007.

Medlemsrecensioner115
Samlat betyg: 7.9/10