Super Smash Bros. Melee

Skrivet av: Moose   2007-12-08

Nintendos karismatiska slagskämpar, äntrar Cubens scen, och gör det med bravur.

Intergalaktiska gravitationsförmågor i all ära. Vem vill inte springa omkring med en avtryckar-kåt räv, eller en grönklädd tomtenisse, med en överambition för svärduppgörelser. Super Smash Bros. Melee är en kvalificerad ersättare till det SSB på N64.

Kampanj-läget i SSBM ligger upplagt på 2 vägar. Den ena går i fotspåren på det klassiska konceptet, där man pucklar på varandra, bana för bana, för att till sist möta ... Handen.
Är du törstande efter lite nyskapande upplägg, finns det "Adventure". Adventure låter spelaren slå sig igenom olika karismatiska landskap från NES till N64, i 2D. På vägen möts man av bruna degklumpar, från Super Marios propagerade låtsasvärld. Flygande sköldpaddor, från diverse favoriter, flaxar omkring på banorna som uttråkade gamar. Ingen har väl glömt alla Re-Deads från Ocarina of Time? Här äntrar de det kalla underjordiska gångarna, med sitt blodisande skrik. Nej, jag skämtar bara.

Karaktärerna kommer från Nintendo världens, alla hörn, för att trängas på en TV skärm. Mario, Fox, Cpt. Falcon, Link och Pikachu. Alla dessa får vi återse i SSBM, plus flera till. Man låser upp karaktärer b.la. genom att utföra ett flertal (52 st.) "events". Eventesen kan man se som uppdrag. De blir mer och mer krävande för varje högre nummer. Men för att trycka ner den hemliga karaktären i en låda, på karaktärs menyn, måste du först visa denne, vem som bestämmer. "Yeaah, Who's The Biatch Now, Huh ?!"

Banorna är mysigt designande och är, ofta, en direkt avbildning från de ursprungliga spelen. Även här kan man låsa upp banor, genom att spela ett X antal matcher.

Ett partyspel, som hette duga. Det är SSBM i ett nötskal. Det går utmärkt att spela själv, med med en eller flera goda vänner, blir det oslagbart.

Medlemsrecensioner18