Svenska
MEDLEMSRECENSION

Guild Wars: Nightfall

VARNING! SPOILERS!

Många tyckte att Factions var en stor besvikelse och hoppades att Arenanet kunde skärpa till sig inför den tredje kampanjen. Det gjorde de och skapade ett riktigt maffigt äventyr.

När man skapat sin karaktär mullrar en mäktig röst ur högtalarna - "Elona. Land of the Golden Sun." En klocka plingar genast till i huvudet... Visst fasen har jag hört talas om Elona förut? När man i det första spelet befann sig i öknen nämndes Elona flera gånger - man fick bla veta om hjälten Turai Ossa som kom från det mystiska landet Elona för att (och här tar jag till svengelska i brist på ett bättre ord) ascenda sig. Det här kopplingen skänker ett djup till spelet. Man får äntligen ta del av alla de hemligheter som man undrade över i den första kampanjen och sluta cirkeln.

Den stora ökenvärlden består av 5 huvudsakliga delar - Istan, som är en liten fredlig ö, Kourna, som är en krigsmakt och har gott om bönder, Vabbi, som är rikingarnas ställe, The Desolation, som är en stor öken med livsfarlig sand och The Realm of Torment, som är ett svart avgrunshål fylld av monster och onda gudar...

En konflikt är på gång. Folket gillar inte Kournas ledare Varesh Ossas sätt att styra staten och snart trappas konflikten upp till ett fullskaligt krig mellan Istan och Kourna. Men mer bubblar under ytan - den slitna guden Abaddon (ännu en koppling till del 1) tänker ta makten över världen och förvandla den till en svart plats där förvridna tentakler sticker upp ur marken. Varesh Ossa visar sig vara en tjänare till Abaddon och plötsligt är konflikten med Kourna inte lika viktig längre. Nu måste världen räddas - Av dig.

Även den här kampanjen innehåller 2 nya professions. Den som antagligen varit mest efterlängtad är Dervishen, en helig huvklädd krigare med en lie. Jag är inte så förtjust i dem eftersom man även måste syssla en hel del med enchantments för att de ska bli riktigt bra och det är gärna något jag undviker. De som faktiskt kan spela som Dervish kan bli riktigt farliga eftersom lien är det vapen som kan göra mest skada per attack i hela spelet. En Dervish är alltså nästan alltid passande i gruppen.

Som Paragon är det meningen att man ska ta ledarpositionen. Man kan använda chants, som fungerar ungefär som en enchantment som gäller hela gruppen men oftast bara gäller för en attack eller spell och shouts som har liknande effekter. Man har även tillgång till ett spjut som kan göra ganska mycket skada. Själva konceptet är väldigt bra. Jag gillar att ha en karaktär som kan ge en fördel till hela gruppen men ändå inte vara på tok för kraftfull. Tyvärr så har Arenanet förstört dem... Genom att gång på gång försämra deras skills till oanvändbarhet har man tagit bort behovet av en Paragon. I PvE kan de fortfarande bidra till gruppen, men i PvP får man ut mycket mer av att ta med tex en extra munk istället.

Det bästa med Nightfall är möjligheten att ta med sig Heroes. Man kan använda högst 4 åt gången. De är precis som Henchmen, alltså datorstyrda gruppmedlemmar, men man kan förbättra dem med egna vapen, runor och till och med välja vilka skills de kan ha. Det här gör det betydligt lättare och roligare att köra ensam.

Världen är vacker men kan ibland bli lite enformig. Det är nästan bara öken med undantag för små partier med träsk och liknande. Allra vackrast är Vabbi som kryllar av fontäner, växter och kupoler. Jag tycker dock att de borde inkluderat lite mer djungel och annat mysigt...

Alltså, Guild Wars: Nightfall är ett riktigt bra spel med mycket nytt och smaskigt innehåll. Det är nästan i samma klass som Prophecies, men får poängavdrag pga de något tjatiga miljöerna.

Medlemsrecensioner9
Samlat betyg: 7.4/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10