Gran Turismo 5: Prologue

Årets snyggaste spel är här, Gran Turismo 5: Prologue överasskade mig positivt. Ren skön bilporr är det, varenda bil är korrekt gjord i minsta detalj. Bilar har aldrig varit vackrare än såhär. Men det är ingen nyhet att detta skulle vara snyggt, grafik är ju Polyphony Digitals starkaste sida.

Gran Turismo 5: Prologue är ett smakprov av allt det "hela" spelet innehåller, ca 70 bilar, sex banor och en del av hela karriärläget. Vad mer? Bra online med mycket innehåll och upp till 16 spelare! Karriärläget uppdelat i C, B, A och S där S verkligen utmanar spelaren, man får verkligen visa vad man går för. Förbättrad artificiell intelligens gör spelet utmanande. Spelet håller mycket längre en vad jag trodde, enligt mig är spelet avklarat när alla uppdrag är klara och alla bilar köpta vilket tar lång tid. Sen har vi också GT-TV där man bla kan kolla på Bilprogrammet Top Gear. Allt detta kombinerat med supersnabba laddningstider och bra menyval.

Ferarri är här för första gången med flera bilar, både gamla och nya och det glädjer mig att Aston Martin DB9 är tillgänglig.

Mycket har sagt som är bra, nu till den negativa delen. Soundtracken är inte imponerande, ett fåtal låtar som spelas om och om igen, mer låtar till det "hela" spelet önskas. Det är tråkigt att skadorna saknas, man liksom studsar bakåt som en boll när man träffar en annan bil i hundratals kilometer i timmen istället för att dö av skador , men Polyphony Digitals har lovat skador till det "hela" färdiga spelet. Jag vill också kunna förbättra min bil genom att måla om den, köpa nya däck, fälgar med mera.

Sammanfattning:
För både bilfanatiker och nya racingspelare kommer bli överasskade över hur bra detta spel är och att man får väldigt mycket för pengarna. Jag tror mycket väl Gran Turismo 5 blir världens bästa och snyggaste racingspel när den kommer ut 2009, så länge har man detta spel att lira.
----------------------------------------------------
+ Mycket innehåll, skitsnygga bilar och vackra miljöer, utmanande uppdrag, Ferarri finns med

- Skador saknas, inte så bra låtar