Gran Turismo 5: Prologue

Jag tror nog att detta måste vara Polyphonys första spel som inte blir försenat.

Efter en som vanligt väldigt bra intro film ska du då börja, det finns tre tävlings grupper, A, B, och C där grupp A är den sista och "svåraste" antar jag. Jag själv märke ingen större skillnad på svårighets graden. Men det är inte förens efter du klarat de tre grupperna som spelet börjar på riktigt tycker jag.

Då låser du nämligen upp grupp "S", "Quick Tune" och alla kvarstående race som finns att erbjuda online. Quick Tune är ett litet tuning ruta där du inte kan göra mkt, men om man jämför med andra spel på marknaden är det faktiskt ganska pinsamt när detta "demo" spel har mer att bjuda än andra hela spel.

Den nya fysik motorn är mycket förbättrad jämfört med tidigare spel, de beter sig väldigt mycket mer naturligt vid olika justeringar och självklart allmänt sätt också. Drifting delen måste jag säga är förträffligt bra här får de verkligen till känslan, dok är ett måste med ratt tycker jag; kan du inte justera din drifting bil kan du heller inte göra en snygg drift, så är det helt enkelt. Mycket trevligt tycker jag allefall.

Kanske den delen som de flesta är bäst är grafiken på detta spel, exteriört sätt är detta nog det spelet med bäst grafik på marknaden. Jag hade ändå förväntat mig mer av grafiken men den är fortfarande fantastisk, och dessa små detaljer från att gräset böjer sig när man åker förbi till små saker på bilen är fantastik gjort! Fast utan ratt är det inget spel jag riktigt kan rekommendera (ratt är ett måste återigen), man förlorar så mycket känsla annars. En ny del är online delen som funkar mycket bra. Men till det hela spelet vill jag kunna göra custom race där jag själv väljer längd och regler etc. I denna prologue finns det endast race med högst 5 varv som exempel. Om man inte klarat av de tre första grupperna finns det sex stycken olika race att välja mellan online. Ungefär 80% av de som kör där kan inte köra... Men det finns straff som om man tex krockar med någon, kan man inte gasa ett vist antal sekunder. Och så blir man även "spök bil" så att ingen kan krocka med en. Men jag finner dessa straff dåligt gjort, tex om jag ska bromsa innan en kurva så kan han bakom mig krocka in i mig utan att bromsa, så att jag åker ut i sandfollan, och många gånger har de som krockat in i mig, med flit, sluppit att få straff. Därför kan jag rekommendera seriösa förare att bara köra online race, som är på en högre nivå där nybörjarna inte kör. Vissa förare kan vara lika bra som jag då är det ett riktigt underhållande race, men allt för ofta är det oseriösa förare som kör fult och dåligt.

Det som jag tycker var mäst bristfälligt med GT4 var ljudet, en väldig förbättring, inte riktigt i TDU-klass men det är klart lika sina äkta motorljud. Jag säger utan tvekan även om det är ett demo, som är väldigt väl fyllt och håller länge så är detta det bästa GT spelet.

Medlemsrecensioner10
Samlat betyg: 7.7/10
1