God of War II

Spartas rasande spöke är tillbaka.

Kratos är arg. Argare än någonsin. Trots att han blivit upphöjd till gud i Olympen så hatar han sina jämlikar då de förvägrat honom försoning för sina gamla synder. Som den krigets gud han är hjälper han spartanerna att erövra och förstöra stad efter stad i det antika grekland. För varje stad som förstörs växer missnöjet i resten av Olympens gudaskara tills en dag då droppen rinner över för Zeus, som då förråder Kratos och skickar honom med en enkel biljett till Hades.
Kratos vrede övervinner allt. Även döden. Med ett ännu större raseri än tidigare påbörjar han sina resa ur Hades dödsrike för att hämnas på Zeus och alla andra som kommer i hans väg. Krigets gud har dragit ut i krig mot gudarna. Igen.

Precis som i det första spelet ser man Kratos ur tredjeperson där han hoppar, klättrar och slaktar sig fram bland horder av allsköns folk, fä och mytologiska personer och väsen. Egentligen har ingenting förändrats från det första spelet förutom skådeplatserna och de obligatoriska slutfienderna. Vapen, rörelser, de flesta fiender och det överbrutala våldet är desamma. Kratos får i och för sig nya vapen men de får ligga orörda i den osynliga ryggsäcken då det inte finns någon mening att använda dem då Kratos kedjeklingor ändå fungerar bäst i alla lägen. Som vanligt är Kratos väldigt responsiv i sina rörelser och man kan avbryta sina attacker mitt i för att till exempel i stället kasta sig ur vägen från en fiendeattack eller blockera. Kratos själv är samma antihjälte och den oförlåtande attityd mot de personer han stöter på är fortfarande uppfriskande.

Grafiken är lika läcker som i det första spelet med tjusiga ljuseffekter, bedårande platser, gigantiska och välsvarvade fiender, superpolerade animationer och snygga filmsekvenser. Ibland är dock vissa filmsekvenser lite väl lågupplösta och blir lite pixliga om man sitter och spelar på en HDTV, men det är inget som stör. Musiken och ljudeffekterna är stämningsfulla men det är Kratos röstskådespeleri som lyfter ljudet och hans brutala stämma är perfekt anpassad till hans karaktär. Även övriga röstskådespelare gör ett fint jobb. Annars är Kratos klingor mot allsköns material det som ljuder mest genom spelet blandat med ett och annat skrik.
Teknikuppvisningen är en fröjd där laddningstider inte existerar så länge som man inte dör alltför långt från föregående sparpunkt så det är en fröjd att spela och gör det svårt att sätta ner spelet.

Även om inget till synes har förändrats från det första spelet har lite av dess och Kratos magi och charm försvunnit. Det första spelet kändes mer episkt, nytänkande och genomtänkt. Ingen av fienderna i uppföljaren slår den klassiska fighten mot Hydran i början av det första spelet trots att det första mötet även här sätter ribban högt för slutfienderna. Även det antiklimaktiska "fortsättning-följer"-slutet drar ner helheten en bit och gör att den här delen känns som en transportsträcka till nästa ordinarie del i serien.
God of War 2 känns på så sätt mer som ett gediget tillägg än en regelrätt uppföljare även om det i det här fallet inte alls betyder att det är dåligt på något sätt då det första spelet var gudomligt på alla sätt och vis. Då man får känslan att det första spelet pressade maskinen mer än vad som borde ha varit möjligt är det inte konstigt att uppföljaren inte kan överglänsa det även om man borde kunnat komma på lite mer variation och nya spelmoment än vad som nu bakats in i uppföljaren. Som tur är har de i alla fall tagit bort de mer irriterande delarna från föregångaren i stället för att bara vräka på med mer av allt.

Utöver huvudäventyret finns det några andra spellägen där man bland annat får möta fiender i en arena för att oskadliggöra dem på olika sätt och man kan även låsa upp lite olika kostymer för Kratos genom att utföra vissa saker under spelets gång.

God of War 2 är en cirka 15 timmar lång våldsodyssé och om du fortfarande har kvar blodsmaken i munnen efter den första delen bör du omgående kasta dig över uppföljaren i ett ursinnigt bärsärkaraseri.

PS3-kompatibilitet (60 G8): Spelet fungerar felfritt.

Grafik: 10
Ljud: 9