Donkey Konga

Skrivet av: Eastby   2008-06-17

Detta införskaffades endast för att jag tyckte att det var kul när jag testade det i en spelbutik och för att det var längesedan jag köpte ett spel. Det skulle jag dock snart få äta upp. Spelet är en rolig idé och man kan ta fram det korta stunder för att det är lite småkul och annorlunda, men det uppvägs ändå av nackdelarna. När allt kommer kring så är inte en bongotrumma ett lika coolt och definitivt inte lika användbart instrument som en gitarr, åtminstonde i västerländsk kultur. Detta gör såklart att låtarna man kan spela till blir begränsade. Låtarna i detta spel är för det mesta såkallade 90-talsklassiker vilket egentligen inte alls är min smak och bongotrummorna gör sig sällan bra i dessa. Det handlar mer om att pricka rätt på skärmen än någon taktkänsla, vilken är nästan obefintlig i många låtar. Det hade varit bättre ifall ljuden man gjorde med trummorna ersatte något tomrum i låtarna istället för att mest fungera som ett irriterane tillägg. Det finns heller ingen möjlighet attladda ner låtar vilket gör att man ganska snabbt tröttnar på de man har. Det går dock definitivt att förbättra sig på detta spel och det finns också stor utmaning så ingen lär känna sig besviken efter att ha köpt ett lätt spel, frågan är bara om det är tillräckligt kul för att skapa motivation till de riktigt svåra numren. Det går heller inte att undvika att lägga märke till att timingen med trumslagen som man ska följa på skärmen (tänk guitar hero) endast är placerade för att skapa svårigheter i spelandet och knappast för att det på något sätt låter bättre, i de flesta fall alltså. Spelet är säkert mycket roligare om man är två spelare som sitter och trummar, men trummorna är såpass dyra så det är ändå inte värt. Om man ska säga det kort, ett medelmåttigt spel som funkar att roa sig med för korta stunder, men om man är ute efter ett bra musikspel som man dessutom ska sitta och spela själv med så är det helt klart en besvikelse.

Samlat betyg: 7/10
1
2