Super Mario Sunshine

Skrivet av: Eastby   2008-06-18

Nintendo kanske inte ville att man skulle se Sunshine som uppföljaren till Mario 64, men det gör jag iallafall. En ganska slarvig uppföljare faktiskt. Problemet är att man bara får ta del av ett semesterparadis begränsade möjligheter. Det innebär mindre fantasi än vad som återfinns i Mushroom Kingdom. Den största besvikelsen med spelet är att det är så framträdande färre och mindre banor än det förra mario spelet. Men sen är dte u svårt att komma på riktigt många banor på en semesterö. Storyn är som vanligt att rädda peach, men man måste även ta bort en massa klotter på ön. Detta kan låta som tråkigt välgörenhets-skit men funkar faktiskt okej. Speciellt med tanke på att man får en helkul vattenspruta att använda genom spelets gång. Den gör plattformsspelandet lite roligare då den låter mario sväva, åka upp som en raket samt använda en turbo. De små roliga mii-banorna är också väldigt roliga, då det oftast är dom som står för de riktiga utmaningarna i spelet. Bossarna däremot är alldeles för lätta och tråkiga. En boss ska vara svår, och det ska hellst ta lite tid att komma till den. Här tar det oftast max 1-2 min att nå fram till de få bossarna och ungefär lika lång tid att besegra dem. Tråkigt! Detta är ändå ett kul plattformsspel, men kommer inte i närheten av sin föregångare på grund av den tråkigare miljön, små och få nivåer, och brist på den vanliga mario-känslan. Det är dock köpvärt för alla som gillar mario - men förbered er på en del besvikelser, och ta det inte för en uppföljare, som jag gjorde.

Medlemsrecensioner7
Samlat betyg: 8.7/10
1