Crysis

Året är 2020 och en asteroid har träffat en ö i söderhavet. Den koreanska militären är snabbt framme med forskare för att i hemlighet försöka upptäcka vad som egentligen döljer sig i asteroiden.
Den amerikanska regeringen upptäcker snart att något är på lur och skickar elitsoldater med andra ord U.S. Delta Force, i ett flyg hoppar den nano-beklädda elitstyrkan med fallskärm ut i det stekande söderhavsvattnet för att ta reda på vad koreanerna försöker dölja.

Du klär dig rollen som Jake Dunn, även kallad "Nomad" när äventyret börjar. Efter en stund märker du att det inte kommer bli lätt då du möts av agressivt motstånd som görs sitt bästa för att hålla projektet hemligt. Efter tag märker du och ditt förband att det är något mer än bara koreanerna som inte vill ha dig där. Dina kompisar försvinner som flugor av ett underligt fenomen som inte verkar gå att stoppa.

Det som gör striderna i Crysis till en riktig höjdare är självfallet nano-suiten som erbjuder: armor-mode (du tål mer), cloak-mode (du blir osynlig), strenght-mode (du skadar mer och får stabilare sikte) och till sist speed-mode (du springer snabbare). För att inte göra spelet för lätt så har man en energimätare som gör att du inte kan använda de olika superförmågorna hur länge som hellst utan dem försvinenr olika snabbt. Blir du skjuten och använder t.ex. armor-mode försvinenr energi och till sist blir din hälsomätare skadad. Skjuter du i cloak-mode återförs du till armor-mode igen för att spelet inte ska tappa utmaning.

Valmöjligheterna är en annan grej som gör att upplevelsen blir något helt fantastiskt. Du kan gå eller köra hur du vill på en väldigt stor yta, vilket bidrar till att spelet har ett väldigt stort omspelningsvärde. Vapenmodifiering är en annan grej som bidrar till en enorm detaljrikedom då du kan sätta på ett antal olika sikten, ljuddämpare, laser och annat biff på din puffra.

Multiplayer är väll den delen som är något bantad då det bara finns två olika spelsätt, deathmatch och powerstruggle. Powerstruggle är ett spelsätt där två olika lag kämpar om olika fabriker, strömkällor, fordonsfabriker och högkvarter för att få mest poäng. Man får poäng enskilt när man eliminerar en annan eller tar över dessa fabriker, som du använder till att köpa vapen och fordon. Powerstruggle känns ganska djupt och blir riktigt kul när man väl ger det en chans.

Som alla vet ser Crysis smått sanslöst ut på den rätta datorn och CryTek har laggt ner mycket tid på att ge objekten den detaljerade förstörbarheten som inget annat spel idag kan ge. Crysis kräver rejält på högsta inställning, särskilt i DirectX 10 fast det inte är någon större skillnad. Själv kör jag Crysis i Windows XP med tweakat till Very High och 4xAA och får runt 20-25 i fps vilket är spelbart åtminstonde i singleplayer. Mitt system är E6600 @ 2,7 GHz, 4 Gb ram, 8800GT ganska mycket överklockat.

Till sist vill jag säga att alla PC-spelare med någorlunda bra dator borde inskaffa detta spel!

Grafik: 10/10
Spelbarhet: 9/10