We Love Katamari

Rulla rulla bort din sura min.

We Love Katamari är uppföljaren till Katamari Damacy, ett spel som aldrig hittade sin väg till den europeiska marknaden. Detta spelar inte någon större roll då spelet inte är handlingsbaserat även om det ofta dyker upp referenser till det första spelet. I uppföljaren spelar du åter igen som prinsen av Kosmos eller någon av hans kusiner eller andra avlägsna släktingar.

En Katamari är en klotliknande sak som andra saker fastnar på när man rullar Katamarin över dem. För att sakerna ska fastna på Katamarin måste de vara mindre än den och för varje sak som fastnar växer Katamarin i storlek och du kan på så sätt fästa större och större saker.

Handlingen går ut på att efter Katamari Damacy så blev Katamaris omåttligt populära och folk kan inte få nog av dem. Din uppgift som prinsen är att stilla alla fans önskemål, vilket resulterar i att du får rulla din Katamari på alla möjliga och omöjliga ställen. T.ex kan uppdragen gå ut på att städa en persons rum genom att rulla Katamarin över alla föremål, ordna soligt väder genom att rulla din Katamari i himlen för att fästa alla moln på den eller det ännu knasigare uppdraget att rulla runt en sumobrottare så att han blir större så att han ska kunna besegra sin motståndare.

Du styr din prins i tredjeperson där han rullar runt sin Katamari på banorna. Du rullar Katamarin med hjälp av de båda analoga spakarna och kan rulla den åt alla väderstreck. Du kan även gå gå runt din Katamari för att kunna putta från ett annat håll och det är här det största problemet ligger. Det går nämligen olidligt långsamt och segt att gå runt Katamarin för att fortsätta putta den samtidigt som många av banorna dessutom går på tid vilket innebär att frustrationen är ett faktum. Dessutom så kan du helt döljas av föremål så att du inte ser något över huvud taget även om man i många fall får ett titthål genom föremålet som döljer dig men inte alltid.

När din Katamari nått en viss storlek so zoomas man ut en del för att katamarin inte ska täcka hela bilden och håller på så tills man klarat banan. Ibland börjar man att plocka upp små kakor och annat smått på en bana men slutar med att man rullar upp hela städer och kontinenter. När din Katamari växer innebär det också att du kan ta dig till områden som förut var spärrade av saker som tidigare var för stora att absorbera och här dyker ytterligare en nackdel upp nämligen att spelet börjar ladda mitt inne i världen för att kunna visa banan ur ett mer utzoomat perspektiv. Även om detta inte händer speciellt ofta så blir det ett irriterande avbrott.

Uppdragen får du genom att springa runt på en äng och prata med de fans som finns där och ängen fungerar även som ett menysystem där du laddar och sparar spel och ändrar på inställningar. Du kan även växla mellan att spela som prinsens släktingar här beroende på om du hittat och rullat upp dem på din Katamari under uppdragen.
Mellan uppdragen så utväxlas ganska meningslösa dialoger mellan kungen av Kosmos och det fan som du just utfört uppdraget åt uppbackat av irriterande ljudeffekter. Dessa slutar alltid med att katamarin du just rullat skickas upp i himlen av kungen och blir en ny himlakropp. Dessutom dyker det upp knasiga och rätt meningslösa mellansekvenser mellan varven som beskriver kosmoskungens liv från liten prins till fullödig kung.

Grafiken i spelet är rätt fyrkantig och ful och påminner mest om ett PS1-spel även om den är mer avancerad med ett stort antal objekt, orörliga såväl som animerade, på varje bana. Vissa saker man rullar upp är så knasiga att det får en att dra på smilbanden när frustrationen inte tagit överhanden. Ljudeffekterna är horribla de också fast det finns en hel del sköna japanska låtar, vilket faktiskt är den största behållningen med spelet.

Även om kontrollerna inte skulle uppbringat frustration och trots det nyskapande spelupplägget känns spelet rätt meningslöst i sig. Det känns inte som om någon färdighet är inblandad för att klara av uppdragen och det enda existensberättigandet är att visa så många knasigheter som möjligt för att få en att försöka dra på smilbanden vilket tyvärr inte händer alltför ofta heller.

Spelet har lyckligtvis begåvats med både ett samarbetsläge där man ska hjälpas åt i uppdragen och vara två som rullar samma Katamari och ett tävlingsläge där man ska vara den som rullar upp flest saker av en viss sort. Detta kräver dock att man lyckats rulla upp någon av prinsens släktingar på någon bana.

Enspelarkampanjen håller inte särskilt länge och man klarar av spelet på några kvällar även om man då inte lyckats utföra uppdragen fullt ut utan bara tillräckligt för att driva handlingen vidare och man känner inte någon drivkraft för att försöka göra bättre ifrån sig heller. Med ett så unikt spelkoncept borde man ha tänkt ut något mer intressant och meningsfullt spelupplägg men tyvärr misslyckas spelet på denna viktiga punkt och större delen av spelet faller platt.

PS3-kompatibilitet (60 GB ): Inga problem.

Grafik: 4
Ljud: 6