Mass Effect

Skrivet av: Roberty   2008-08-11

Bioware bjuder på en fantastisk saga i en galax präglad av politik och krig. Att Microsoft, som ligger bakom Gears Of War och Halo 3, distribuerar och utgiver är väl ingen överraskning heller med tanke på den höga kvalitén på spelet.

Denna fantastiska berättelse inleds med en kort dialog mellan Kapten Anderson och Ambassadör Udina, två människor som reflekterar spelet. Det finns som vanligt den politiske, strikta överhuvudet och den heroiska, offrande och delvis rebelliska chefen. Två karaktärer där Du, spelaren, får välja vilken du ska följa i denna saga om en galax och dess öde.

Året 2183. Det är i en framtidsvärld där utomjordingar av alla dess slag lever i mest fred, men det är inte en värld utan krig. I centrumet för hela galaxen, i det så kallade "The Citadel" finns de tre högsta hönsen, alla tre ur olika raser. Dessas hemliga agenter, "Vålnaderna", agerar mer eller mindre ovanför lagen, och allt de rör vid hemlighetsstämplas. Huvudpersonen Shepard ligger i deras åtanke som en potentiell kandidat för att bli en "Vålnad" för Rådet.

Shepards första uppdrag är nyckeluppdraget i spelet. Man ska säkra en proteanisk "beacon", en teknologisk upptäckt. Senaste gången mänskligheten hittade något liknande utvecklades deras teknologi helt massivt. Då inleddes den nya eran med rymdresor med hastigheter över ljusets, interagerande med främmande raser och utveckling av övernaturliga biologiska krafter. Vad som skulle hända på Eden Prime, planeten som "the beacon" hittades på, var något helt annat. Spelets fiende gör sin entré. Han börjar med att döda en annan vålnad, den som skulle avgöra huruvida Shepard skulle bli en "Vålnad" eller inte och sedan hämtar han alla data från "the beacon" och efter lämnar han sig en drös mördarrobotar, de så kallade "geth" som dödar alla människor som de kan få tag på, inklusive en av Shepards kollegor. Kriget är igång.

Slagen mot "The geth" är väldigt underhållande, eftersom man kan använda alla sorters krafter såväl som gevär och pistoler. Väljer man att spela som en Soldat är man tränad att kunna hantera alla vapen, men man kan inte använda speciella krafter. Väljer man att spela som en "sentinel" så kan man inte bemästra mer än två av fyra vapen, men man kan använda en hel drös nya tekniker och krafter. Spelet blir därför väldigt gärna omspelbart och

Vad som gör Mass Effect till ett unikt rollspel är den helt underbara konversationsläget. Så fort man inleder en konversation med någon så bestämmer man helt själv vad man vill säga i stora drag, vilket budskap man vill förmedla. Vad man säger påverkar vad som händer i den närmaste framtiden, och här visar Bioware Mass Effects storhet. Ibland kan det handla om att man får sin vilja igenom på ett fridfullt sätt, i andra lägen kan det leda till att man drar sitt vapen och anfaller istället för att hindra oskyldiga att dö. Beroende på vad du säger och gör så får du karaktärspoäng som visar vad för sorts kommendör du är; är du en förebild för soldater galaxen över eller en hård, kall agent som får jobbet gjort, oavsett?

Så vad är du? Är du en hård agent eller en hjälpsam soldat? Det är upp till dig. Vad som händer i hela spelet är helt upp till dig. Hur slutet blir, vad för krafter du använder och skaffar och hur du representerar mänskligheten som den allra första mänskliga "vålnaden" i en värld full av blåa såväl som utdöende utomjordingar. Mass Effect är det bästa spelet skapat i min mening, med en liten marginal till spel som Bioshock och Halo 3.

Grafik: 10
Spelbarhet:10/
Ljud: 9