Too Human

Skrivet av: Marfy   2008-09-02

Too Human. Ett evighets projekt som varit i utveckling (så kallat "on & off") i nio år. Blev slutresultatet ett episkt mästerverk som det borde med så mycket tid på sig? Nej. Men ett bra spel blev det minst sagt.

Efter 40 timmar finns mycket bra att säga om Too Human. Faktum är, att det finns lite som är dåligt. Spelkontrollen är störtskön, co-open fungerar suveränt, men det är ändå inte alls som det borde vara, eller skulle ha varit för den delen.

Storyn är värdelös. Den är konstig, och jag bryr mig inte alls om den. Du spelar som Baldur som anses vara "för mänsklig" och skall stoppa undergången för alla gudar. Lite småkul är det att de använder sig av nordiska gudar och teman, men seriöst, vem orkar bry sig? Det är för löjligt och meningslöst, och om man spelar co-op slipper man storyn vilket är superskönt. Viktigt att komma ihåg att spelet inte handlar om storyn, utan hur fantastiskt kul det är att döda maskiner med en kompis.

Grafiken känns sådär lite billig. Lever inte alls upp till Xbox 360s potential, faktum är att den knappt är godkänd, men godkänd är den i alla fall. Det går att titta på den och man ser vad man gör, vilket är bra. Bilduppdatering är till 99% stabil som en sten, men ibland när man spelar co-op och lockar till sig femtiofyratusensjuhundranittiofem fiender och drar en så kallad "ruiner" som är en form av explosion så sjunker den. Men, det där händer kanske en gång var tjugonde timme så det är ett litet minus bara.

Miljöerna är stora men små. Spelet är väldigt linjärt och du har oftast bara en väg att ta vägen. Bra eller dåligt? Beror på vad man prioriterar, jag prioriterar spelbarhet och tempo, så jag vart toknöjd. Inte orkade jag springa runt i flera timmar och leta efter den rätta vägen till bossen.

Det är just det som gör Too Human till ett bra spel. Nämligen, action. Det är action non-stop. Aldrig vila, aldrig slut. Hela tiden kommer horder av nya fiender på dig och din kamrat som måste dödas. Nöje, mycket nöje. Sista banan Helheim erbjuder knappt någon vila och två hela bossar, varav en är riktigt utmanande, och nästintill omöjlig att inte dö på när man är level 50. Sådant gillar vi.

Musiken är fantatiskt bra. Soundtracket må vara litet och samma låtar spelas ofta, då det endast finns tre banor (som tar under tio timmar att klara) men låtarna är riktigt bra. Speciellt på tredje banan. Röstskådespelarna som är med i den tråkiga storyn gör sitt jobb mycket bra måste jag erkänna, synd bara att man inte intresserar sig alls.

Spelkontrollen är unik och något som jag aldrig sett förut. Nu vet jag att folk haft problem med den, men förstår ärligt inte vad som är problemet. Den är klockren, rakt på, och simpel. Den gör exakt det du säger åt den att göra, och den känns så rätt att spela med. Du pekar med högerstyrkors dit du vill att Baldur skall slå. Har du en fiende rakt fram, drar du den rakt fram och poff du flyger fram och börjar slå. Trycker du fram igen gör han en så kallad "Juggle" och fiende åker upp i luften och med ett knapptryck kan du följa efter och fortsätta dina brutala kombos.

Vi blev lovade att man skulle kunna spela fyra personer genom Live. Vi fick två. Halva. Illa, riktigt illa måste jag säga. Det syns på långa vägar att det var menat att man skulle vara fyra personer och inte två - visst är två superkul, men vad vore fyra då? Precis. Istället väljer man att spara den funktionen till Too Human: Part 2. Slutet är ett så kallat "cliffhanger" och det är så uppenbart att det är trilogi och det är bara att vänta på nästa del för att lämnas i ytterliggare ett frågetecken innan svaren äntligen kommer i Too Human: Part 3, när, om, det ens kommer.

Klasserna är relativt lika, i grund och botten vilket känns som att klasserna blir lite meningslösa. Visst finns klara skillnader mellan Berserker och Defender, men mellan en Champion, Defender och Bio-Engineer hittar du minimal skillnad. Endast några få skills och inget mer. Bio-engineer tappar sin viktighet då det endast finns en annan person att spela med, men är fortfarande alltid en välkommen lagkamrat.

Du kommer troligtvis endast att orka spela igenom spelet med tre olika klasser max, beroende på vilken nivå du tar dem till. Tar du över 40 kommer du blir ruskigt frusterad när din berserker dör direkt av rakterna som kommer från 100 mil. Inte alls vad man förväntar sig efter nio år, men det är fortfarande inte katastrofalt dåligt, då man kan spela spelet och ha kul med i princip alla karaktärerna om man nu spelar med en kompis.

Sedan med nio år på ryggen tror man att spelet skall vara buggfritt och riktigt väl genomtänkt. Men så är inte fallet. Raketfienderna, som dessutom skalas upp till samma level som du, är bland det dummaste jag sett. Helt obalanserade och irriterande utav helvete. Du kommer bli dödad och skrika åt dem ofantligt många gånger under din spelgång, tyvärr.

Borde du köpa Too Human? Absolut. Det är snabbt, bra, actionfyllt och gjort för att spelas med en kompis. Spelet har bra achievements och de är relativt rättvisa att plocka. Spelet har sina brister, visst, det är inte perfekt. Det har lite buggar att ta bort, lite mer finslipning och saknaden av fyra spelare sitter djupt i såret. Ibland obalanserade fiender och liknande problem hindrar spelet från toppbetyg. Men spelet är kul fortfarande och helt kart värt ett bra betyg. En riktigt stark sjua.

Samlat betyg: 4/10
1
2