See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄

The World Ends With You

Skrivet av: Strife   2008-09-08

Att springa runt i Squares Shibuya visade sig vara det bästa jag gjort på länge. Shibuya är både färgglatt och livligt. Staden är full av häftiga byggnader, snygga reklamskyltar häftig graffiti, ljud och människor. The World Ends With You är nog det enda spelet som fått mig att känna mig häftig och modern när jag spelat. Häftig street musik, balla kläder och vackra människor är några av de saker som Shibuya präglas av.

Storyn börjar med att 15 åriga Neku Sakuraba vaknar upp mitt på Shibuyas mest befolkade korsning. Chockerad och förvirrad över hur han kom dit, försöker han samla tankarna, men det är enklare sagt än gjort när han plötsligt attackeras av monster. Oförmögen att försvara sig själv, flyr han för sitt liv, men monstrerna försvinner inte för det. Helt plötsligt dyker en person upp och erbjuder att skapa en pakt med honom för att kunna försvara sig mot monstrerna. Det dröjer inte länge förrän Neku får veta att han har blivit indragen i ett spel som han är tvungen att spela om han vill leva. I processen blir han tvungen att lita på sin nyblivna partner om han vill ta sig ut levande.

Karaktärsutvecklingsystemet är något av det bästa jag sett. Här finns inte det typiska levelling-systemet ni är vana vid. Att öka karaktärernas chanser att överleva på slagfältet sköts på flera sätt. Det första är Pins(knappnålar). Pins är dina vapen på slagfältet. Lägg till dem till din karaktär så får han olika attacker. Attacker som att släppa en stor komet på fienden, hugga med händerna, sätta fyr på gatorna, telekinesis eller skjuta projektiler från händerna. Utbudet av attacker är stort. Varje pin har olika egenskaper. Dem skadar olika mycket, är delade in i olika kategorier, och kan gå upp i level och bli effektivare och vissa kan utvecklas till en ny(bättre) till och med. Bemästra dem alla! De flesta pins tillhör någon utav Shibuyas olika kända märken.

Nästa sätt att förbättra din karaktär är att köpa kläder. Kläder motsvarar armor i The World Ends With You. Kläder kan ge dig olika egenskaper och öka din hälsa, defense och attack. Som pins tillhör de flesta kläderna någon utav Shibuyas kända varumärken. Varje varumärke har olika stilar för sina pins och kläder, vilket hjälper dig att skilja dem åt.

Tredje sättet att förbättra din karaktär är att köpa och äta mat. Mat kan köpas på olika matkedjor eller mindre snabbmat ställen. Olika rätter ökar olika egenskaper. Det finns en gräns för hur mycket du kan stoppa i dig per dag. Förbränn maten genom att ge dig in i strider.

Fjärde och sista sättet att förbättra din karaktär är att köpa stickers(klistermärken). Det enda problemet med stickers är att du egentligen inte köper dem. Du byter till dig dem med mer eller mindre sällsynta items. Du kan köpa hur många stickers du vill, men det blir dyrt. Stickers är inte det enda du kan byta till dig. Det finns så kallade quest items som du också måste byta dig till. Visa items finns som både vanlig item eller quest item. De items kan va väldigt dyra att köpa därför kan det vara enklare att byta till sig dem.

Stridssystem är bland det roligaste jag spelat i ett RPG-spel. Du slåss på båda skärmarna samtidigt, en karaktär på den övre och huvudkaraktären på den nedre. Styrkorset styr den övre och pekskärmen den nedre. På den övre ska du med styrkorset navigera i ett fält kort. Navigera rätt för att belönas med en specialattack. På den undre ska du utföra enkla saker som att dra pennan över fienden, klicka på fienden och massor annat för att använda dina pins. De låter svårt att styra dem båda samtidigt, men du kan ställa in så att den övre karaktären slåss automatisk när du inte rör styrkorset. Hitta din egen teknik!

Utmaningen i spelet är utmärkt. Du kan ställa in svårighetsgraden genom menyn hur enkelt och snabbt som helst. Ju mer din karaktär går upp level desto mer kan du höja fiendens "drop rate". Att höja drop rate betyder att du sänker din egna HP för att öka sannolikheten att fienden tappar bra pins. Allt detta ger dig möjligheten att hitta perfekt balans i svårighetsgraden. Vill du ha mer att göra finns det flera quest för varje kapitel i spelet. Klara dem alla för att få en fin belöning.

Musiken är inte den typiska musiken du brukar höra i RPG-spel. Förvänta dig J-pop, pop, rock och Hip-Hop. Vissa låtar är bra andra inte, men en sak lyckas de alla med och det är att skapa den kanske skönaste stämning jag någonsin upplevt i ett spel. Många låtar finns både på japanska och engelska. Blir du trött på din gamla musik är det bara att dra till några av Shibuyas CD-affärer och inskaffa dig ny.

Grafiken är riktigt ball. Square och Jupiter har använt sig av enkla effekter för att skapa en unik grafiskstil. Bakgrunderna är tecknade och ibland kanske du ser en bil eller tåg glida förbi skärmen. Gatorna är fyllda med pixelgubbar och antalet karaktärsmodeller är chockerande. Rent teknisk är grafiken godkänd, men estetisk drar det upp den grafiska upplevelsen rejält. Designen är utmärkt, pins, kläder, Shibuya, graffitin och karaktärer är alla noggrant designade.

The World Ends With You är nog det bästa DS-spelet jag spelat och det bästa RPG-spelet jag nötat på länge. Om du gillar JRPG, tveka inte att köpa det.

Medlemsrecensioner8
      Samlat betyg: 9.3/10