RuneScape

Det finns visserligen en massa MMORPG spel som är otroligt populära nuförtiden, som bl.a. Knight Online, PristonTale, Everquest och Ragnarök Online, men jag har spelat ett annat spel, Runescape.
Jag visste inte vad spelet var från början då jag fick höra talas om det från en kompis, men jag började spela det och blev snabbt fast. Spelet är otroligt beroendeframkallande men som tur är, är det gratis. Fast det finns speciella member servrar där man får tillgång till mycket extra material (återkommer till detta senare). Att vara medlem kostar ungefär 42:- kr i månaden och det är värt det om man verkligen gillar spelet. Man spelar Runescape direkt ur internet och grafiken funkar väldigt bra med tanke på vad som kan presteras under dem förhållanden, lagg är inget problem det heller.

Runescape är som dem flesta andra MMORPG spel oändligt, man ska klara alla quests som finns i spelet, det finns 18 quests för dem som spelar gratis och ytterligare 128 för dem som blir members. Man ska också få så mycket level man kan i dem olika skills som finns i spelet, exempel på skills är cooking, fishing, strength, defense, magic och smithing. Alla skills är bra balanserade och roliga, det som är annorlunda med Runescape är att man kan t.ex. fiska, laga mat och tillverka smycken och vapen, något som inte vanligen förekommer i spel i denna genre. Members har som sagt tillgång till mera saker och det är inget undantag med skills då dem har fyra mer än icke-members.

Världen som spelet utspelar sig i är väldigt stort och fritt, Runescape är det spel där man har mest frihet av alla spel som jag spelat, du kan göra vad vill eller gå vart du vill när som helst. Det finns en massa positiva saker jag vill säga om det här spelet, jag var fast i sex månader då jag spelade otaliga timmar varje dag, till slut blev jag trött på det och spelade inte på två månader men nu spelar jag igen. Det är faktiskt riktigt tillfredställande att bli bättre i något som t.ex. strength, man blir verkligen glad, YES! Nu är min gubbe starkare! tänker man och ler belåtet mot datorskärmen...

Om man blir medlem får man tillgång till bättre och kraftfullare vapen, bättre armour, starkare magiska krafter och i stort sätt mer av allt som man får i gratis versionen.
Grafiken är faktiskt bra med tanke på att spelet körs direkt ur Internet, ljudet är inte det bästa med ganska konstig musik och i stort sätt dåliga ljudeffekter.

Personligen tycker jag att Runescape är underbart, ett av de bästa spelen jag någonsin spelat, och om du gillar RPG spel är jag övertygad om att du också kommer tycka så.