Star Wars: Knights of the Old Republic

Jedi Candylanger kämpar för det onda Sith i detta underbara spel.

Jag är lite av en Star Wars nörd, så jag har många Star Wars spel hemma, kanske för många, så jag har stått ut med att vissa av dessa spel är dåliga, och när jag såg detta spel så hade jag hört bra saker om detta spel, så jag bestämde mig för att köpa detta spel, och jag ångrar inte att jag köpte detta spel.

Knights of the Old Republic utspelar sig 4000 år innan originaltrilogin. Republiken är under attack från Sith-riddare ledda av Darth Malak, en Jedi-riddare som valde att gå emot Jedi-rådet och försvara republiken mot ett anfall från mandalorianerna för att sedan falla för den mörka sidans lockelser. Huvudpersonen i spelet kan du döpa till vad du vill och formger den efter hur du vill, och genom spelet styr du dig själv och två andra i realstrider i ett äkta rollspel anda. Din huvudperson är en soldat i Republiken som har blivit stationeras på ett skepp vid namn Endar Spire. Allt går som smort innan Sithskepp anfaller Endar Spire, och du blir tvungen att fly i en flyktkapsel till Taris. Nu blir din uppgift att söka efter en jediriddare vid namn Bastilla, som är en viktig del i kriget mot Sith. Senare i spelet så har du en chans att bli en Jedi själv, där du får vid varje nivå välja vilka krafter du ska ha.

Det som jag gillar med detta spel är möjligheten att vara god eller ond, och att allt du gör påverkar vilket håll du lutar dig mer åt. En mörk handling är t.ex. att du slaktar en människa bara för att denna störde dig med ett dåligt skämt medans en god handling kan vara att du ger mycket pengar till en hemlös, allt du gör påverkar hur ond eller god du blir. Musiken består dels av klassiska Star Wars-teman och dels av specialkomponerad musik, vilket gör att man känner att det verkligen är ett Star Wars spel man spelar, plus att känslan höjs enormt när man t.ex. tar det första stegen på Tatooine, eller Kasyyk, där man går bland de enorma träden. Det som är lite negativt med detta spel är att det är lite väl gammal grafik, vilket sänker betyget på detta spel, men inte mycket, men annars är det ett väldigt bra spel.

Detta är ett spel som man borde ha om man gillar rollspel, och om man verkligen gillar Star Wars så ska man definitivt skaffa detta mästerverk, med den underbara story och miljö som bara ett Star Wars spel kan ha.

Grafik: 7/10
Story: 9/10
Hållbarhet: 10/10