Svenska
MEDLEMSRECENSION

Guild Wars Factions

Den första fristående uppföljaren till Guild Wars kom ungefär ett år efter originalet. Jag var ordentligt uppeggad över det kommande spelet och såg fram emot att prova de nya professions som medföljer: Assassin och Ritualist.

I den här recensionen tänker jag bara betygsätta det nya innehållet som Factions medförde. Sättet att spela på och betygsatte jag i recensionen av originalet.

Jag antar att jag får börja med det mest spännande tillägget: Assassins och Ritualists.

Assassins använder knivar och snabba attacker för att snabbt döda fienden. Deras attacker kräver att man börjar med de svagare attackerna och fortsätter uppåt till man gör en kraftig Dual Attack där man träffar med båda knivarna samtidigt. Detta gör dem till en mycket dödlig fiende. För att ge andra en chans är de inte lika tåliga som andra offensiva professions och dör därför ganska lätt.

Ritualists framkallar andar (Spirits) som attackerar tillsammans med sin mästare eller ger en positiv effekt för hela gruppen. Ritualists är ganska mångsidiga och kan skapa mycket skada, reducera skadan du tar eller hela, vilket tidigare var begränsat till Monken.

Men de 2 professions som lagts till känns inte lika bra som jag förväntade mig. Varken Ritualists eller Assassins är särskilt önskade i grupper längre för att det finns så mycket som är bättre.

Världen såg fin ut när man såg bilder från spelet. Och visst, The Jade Sea är vackert, men det är ungefär det enda. De visade inte de Japan-inspirerade slumkvarteren som nästan halva spelet består av. De är riktigt tråkiga att vistas i. Echovald Forest, som är en mörk skog, är inte heller en trevlig miljö.

Storyn är det vanliga: Du ska rädda världen. Den onde typen Shiro Tagachi som dog för åratal sen har återvänt och sprider pest över kontinenten Cantha. Du måste ta dig an honom. Under resans gång får du välja mellan 2 sidor: Kurzick och Luxon. Luxon värdesätter styrka och mod medans Kurzick hyllar det det vackra och heliga... Men de har en sak gemensamt: De är varandras värsta fiender. Så fort du ansluter dig till en sida måste du vara beredd att kämpa mot den andra vilket främst görs i det nya PvP-läget Alliance Battle där en grupp på 12 indelat i 3 lag slåss mot en lika stor grupp för att ta över baser. Alliance Battles är Factions bästa nytillskott.

Factions är även äckligt kort. Med bara 13 uppdrag att erbjuda dröjer det inte många dagar innan du har klarat av det. Självklart finns det gott om saker att ägna sig åt efter det, men det är ändå på tok för lite innehåll.

Sammanfattningen blir att Factions inte bjuder på några jättetrevliga tillägg. Du blir definitivt besviken om du började med Prophecies, men det är ändå värt att köpa.

Samlat betyg: 7.3/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10