Shadow of the Colossus (2005)

Skrivet av: Andy-14   2009-01-07

Vad gör jag här? Hur kom jag hit? Vem är jag?

Det är frågorna jag ställer mig själv när jag började Shadow Of The Colossus, vid början var jag vilse och smått irriterad varför inget förklarades. Men då hör jag en röst, en röst som berättar om den ödsliga värld jag kommit till, och hur jag kan få tillbaks min vän i livet. Han pratar om jättar i fjärran land, och jag är fortfarande förvirrad, men den här hela förvirringen fick mig att bli mer sugen att rida ut på min kolsvarta häst Agro ut i landet. Och det tar inte lång tid för rösten att förklara att för att min vän ska tillbaks till livet, måste jag dräpa varje koloss, och tydligen bestod dom av sexton olika kolosser.

Jaha tänkte jag, så meningen är att jag ska gå runt döda boss efter boss, jag började känns en viss klump i magen, men den klumpen var först av besvikelse, men efter min första strid med en koloss, hade hela min syn av spel ändrats. Det kändes inte som ett spel, nej det här var nåt extra, det var så vackert det tomma ödsliga landskapet, och kolosserna verkade vara gjorde av riktiga konstnärer, alla kolosser verkade på något sätt, deprimerade och det gav spelet en viss känsla som jag bara inte kan förklara. Men jag, en ung pojke döda kolosser? Nej det låter inte speciellt troligt då kolosserna i spelet är dom största bossarna jag sett i mitt liv. Hur gör man för att dräpa dom då? Jo, det är så att alla kolosser har en svag punkt, den lite kniviga med hela saken är att hitta den där punkten. Och dom svaga punkterna varierar, då du ibland kanske möter en koloss i vattnet, eller en flygande koloss.

Spelet är inte så värst långt men jag säger en sak, det är absolut inget spel man vill missa, såna här spel kommer inte lika ofta längre och spelet kommer ändra din syn på spel, det gjorde det i alla fall för mig. Spelet tog mig med storm efter första boss. Men det finns en del saker du kanske vill låsa upp efter du klarat spelet, du kan få nya vapen, färger till agro och mer smått och gott om du spelar spelet på en högre svårighetsgrad.

Grafik:10 Designen är helt otrolig på kolosserna och jag är förvånad att det är PS2 jag kör på.

Kontroll:7 Finns små kameraproblem annars flyter det på riktigt bra.

Känsla:10 Jag kan inte beskriva känslan med ord, du måste testa för att förstå men jag kan i alla fall säga ett ord: Fantastiskt.