Time Crisis 4

Ljuspistolspel är en genre som var extremt populär i arkadhallarna, och även på vissa stationära spelkonsoler, under nittiotalet. Själv har jag många minnen från intensiva skottstrider i Lisebergs arkadhall med spel som Virtua Cop och House of the Dead. Allt eftersom har i varje fall jag känt att genren trappats ner alltmer, men likförbannat bestämde sig Namco för att till PlayStation 3 konvertera det mer än ett år gamla arkadspelet Time Crisis 4. Till konverteringen har de också försökt modernisera spelserien med en kombinerad variant av ljuspistol och förstapersonsskjutare. Resultatet är... ja, läs nedan.

Time Crisis 4 har inte mycket till handling, men den som finns består av en hemlig militär operation för att stoppa ett gäng terrorister och deras superfarliga, biologiska vapen - "terror bite". Mer än så behöver man egentligen inte veta. Väljer man det utökade enspelarläget får man under större delen av spelet kontrollera Captain Rush, och detta görs genom en kombination av förstapersonsskjutare och ljuspistolskjutande. GunCon3-pistolen, som medföljer spelet, är nämligen utrustad med två analogspakar och totalt sex knappar. Knapparna används till alltifrån att byta vapen, ladda om sina vapen samt hoppa. Spakarna, däremot, använder man till att kontrollera sin karaktär och justera kameran. När sedan fiender dyker upp bakom en låda eller dylikt så gäller det inte bara att fara omkring bakom olika skydd, utan man måste då förstås även sikta med ljuspistolen och fyra av en skur med bly. I början känns det lite vanskligt, men med tiden så vänjer man sig.
Vad man däremot inte vänjer sig vid är den fruktansvärda grafiken, som blir allra mest uppenbar i just fps-läget. Texturerna är hopplöst lågupplösta och bandesignen är ett enda stort skämt. Måhända att banorna är ganska stora, men allt omkring dem känns så fruktansvärt livlöst och tråkigt. Mellan varven får man också spela de vanliga banorna från arkadversionen av Time Crisis 4, vilket sker genom det klassiska rälsskjutarsystemet.

Med Time Crisis 4 har Namco visserligen försökt göra något nytt, men resultatet är bara en pinsam förstapersonsskjutare som knappast skriver in sig i historieböckerna. Arkadläget lyfter upp spelet en aning, men spelets skyhöga prislapp motiverar verkligen inte till ett köp. Bege er till arkadhallarna och lägg i en tia istället, det räcker.

Samlat betyg: 4/10
1
2