Killzone 2

Skrivet av: Linkjr   2009-04-17

En härlig känsla infinner sig hos mig efter att jag spelat det största och mest påkostade Sony spelet någonsin. Som tur var är uppföljaren till PS2 spelet förbättrat på alla punkter.

Så här ligger det till. Jag visste redan för några månader sedan att Killzone 2 skulle bli stort, att det skulle bli ett riktigt välgjort FPS spel och att det faktiskt skulle bli bättre än det första Killzone spelet. Ändå tänkte jag alltid på att jag inte ens gillade det första Killzone spelet alls, tyvärr.

Faktum är att Killzone till Playstation 2 led av flera tydliga brister som vilken gamer-själ som helst upptäcker. Åtminstone en som är van vid FPS spel. Där Killzone 1 hade uppenbara problem med bilduppdateringen och stel och oprecis kontroll är Killzone 2 det motsatta som tur var. Just därför orkade jag bara spela igenom första banan på det första Killzone spelet innan jag la av. Intresset föll och besvikelsen var enorm.

Guerrilla är utvecklaren bakom stortiteln och har egentligen sedan tidigare bara utvecklat ett stor spel, nämligen föregångaren till Killzone 2. Men Guerrilla har fått ett stort stöd av Sony som givetvis vill att spelet ska bli en enorm succé, just därför sägs det att spelet har kostat Sony och Guerrilla sammanlagt en summa på hela 400 miljoner. Givetvis mycket pengar på ett enda tv-spel.

Nog om allt annat. Killzone 2 är ett spel som också måste recenseras av undertecknad.
Spelet utspelar sig två år efter första Killzone i Vekta. Du spelar som Sev som ingår i en grupp kallad ISA. De som ingår i ISA har en stor uppgift framför sig, nämligen att krossa Helghan fienderna och hela deras värld. ISA ska fånga Helghans ledare som i spelet kallas för Emperor Visari. Jag ska vara ärlig, handligen är långt ifrån den bästa inom FPS genren. Det skapas aldrig några riktiga känslor för de personer som är närmast dig i spelet. Dem som ingår i ISA gruppen syftar jag på. När någon medlem dör så påverkas jag inte, vilket uppenbarligen Sev gör. Jag vet att handlingen i denna typ av spel sällan hör till det starkaste kortet, ändå kan jag inte ge handlingen mer än godkänt.

På tal om grafiken, här får vi se mäkta avancerad grafik. Om inte det snyggaste konsolspelet, åtminstone bland dem topp 5. Crysis på PC är förmodligen snyggare, men detta är nog inte så långt ifrån. Det är en alldeles underbar grafik. Ni som spelat Uncharted och Gears Of War blev säkert imponerade av den grafiken. Här är det ännu snyggare. Bilduppdateringen är alltid bra och sjunker aldrig och har förbättrats markant jämfört med föregångaren. Det som däremot kan påverka spelupplevelsen är alla laddningstider i varje bana. Visserligen är dem väldigt korta, men gång på gång stöter du på dem. Flera stycken på en och samma bana. Med hjälp av PS3 kraften borde man ha skippat dem helt och hållet. Miljöerna i spelet går ut på att du är för det mesta i industriområden, dår du gång på gång överraskas av fiender bakom varje hörn.
På tal om fiender så är vissa fiender lite väl dumma. När man smyger fram till vissa ser man att dem pratar med varann utan att dem vet om att jag finns bakom hörnet. Låt oss säga att jag väljer att kasta en granat i närheten av dem, men som missar dem helt och hållet. Borde dem inte uppmärksamma detta? Det gör dem korkat nog inte utan fortsätter samtalet. Träffar jag däremot dem med granaten eller annat vapen så börjar dem skjuta mot mig.

Vapen i spelet finns det gott om. Här har bland annat vi hagelgevär, granatkastare, magnum, pistol, elektrisk "granat", explosiv granat, kulsprutegevär med mycket mera.

Killzone 2 ska absolut inte jämföras med spel som Halo 3 där tempot aldrig kommer upp i Killzone 2 nivåer. Det är svettigt högt tempo genom hela Killzone 2. Härligt för den som gillar det. Tempot påminner en del om Call Of Duty 4, men här är det ändå något högre. Jag tycker inte att ett alldeles för högt tempo är särskilt kul. Halo 3 tempot passade mig precis lagom och här upplever jag det som något för högt. Fast samtidigt är det ett krigsspel vi talar om, då ska det vara standard med högt tempo.

Kontrollen som var det sämsta med Killzone till PS2 har förbättrats något otroligt mycket och är nästan perfekt i Killzone 2. Det finns inte alls mycket att påpeka förrutom att den fungerar riktigt bra och att alla knappar känns välplacerade. Något som bör påpekas är däremot att man kan i singelplayer läget springa hur mycket som helst utan att Sev blir trött. Dessutom kan det upplevas som något svårt att träffa fiender från långt håll med sniper, där syftar jag mest på head shot som kan vara svårt att göra från långt avstånd.

Jag gillar musiken, den är oehört passande med sitt mörka tema och känns påkostad. Röstskådespeleriet är bra utan större anmärkningar. Dessutom är ljudeffekterna superba när man kör så som jag gjort under vissa stunder av spelet. Jag har kört med ett headset med inbyggt 5.1 surround. Det ger en härlig känsla, att man verkligen är inne i kriget på riktigt.

Singelplayer läget är uppskattningsvist cirka 8 timmar långt. Det finns flera olika svårighetsgrader. Jag körde på normal och det passade bra. Däremot tycker jag att fienderna kan tåla lite väl många skott innan dem dör. Multiplayer läget (onlineläget) är av absolut högsta klass och har såsom alla andra av dagens FPS spel ett rankingsystem där du kan möta fiender som är ungefär lika skickliga som dig. Dessutom finns det så pass många olika spellägen att detta kan hålla i nästan evigheter. Åtminstone tills nästa generationskonsoler kommer ut eller Killzone 3. Jag har det roligt med Killzone 2. En härlig upplevelse helt enkelt. Det är snäppet bättre än Call Of Duty 4, men ändå når det inte det magiska toppbetyget.

För att ett spel ska få maxbetyg av mig ska det nästan vara perfekt. Inget spel är nämligen perfekt, men åtminstone ska det vara nära för maxbetyget. Dessutom måste det utveckla genren, ta steget längre än övriga utvecklare. Det tycker jag att inte Guerrella har lyckats med fullt ut, utan istället nöjt sig med ett fantastiskt välgjort FPS spel som dessutom bjuder på den bästa grafiken på PS3. Imponerande såklart och det håller långt vill jag säga.

Plus: Fantastisk grafik, imponerande ljudeffekter, grym kontroll, innehållsrikt onlineläge.
Minus: Klen handling, vissa osmarta fiender.

Testad version: PS3, PAL.