Mad World

Skrivet av: WiiDude   2009-04-27

Årets blodigaste spel är här!

Till att börja med vill jag säga att MadWorl är utvecklarna Platinum Games första spel och jag vet inte om de hade kunnat få en bättre start. MadWorld är ett väldigt unikt och annorlunda spel. För er som inte har någon aning om vad spelet är så är designen svart vit och jag får starka vibbar av en Sin City-serietidning. Det är brutalt, stenhårt och väldigt, väldigt blodigt.

På tal om blod så är det tillsammans med "serietidningsdialoger" (när t.ex. man hoppar och landar på marken med ett dunk) det enda som inte är svart vitt och blod är något man får se väldigt mycket under spelets gång, då hela spelet går ut på att döda så mycket man kan.

Storymässigt så spelar man som Jack Cayman, en stentuff snubbe med motorcykel-jacka, en motorsåg på armen och en brinnande cigarett i mungipan. Jacks uppdrag är att sänka det gladiatorliknande tv-programmet Death Watch till botten. Death Watch utspelar sig på en förgiftad stad och skall befolkningen överleva måste de döda varandra, vilket leder till ett slacktpartaj. Med Jack skall man sedan ta sig till nummer ett och krossa grundaren bakom det hela.

Spelets banor är uppdelade i olika stadsdelar och varje bana kontrolleras av en riktigt grym boss, vilket är allt ifrån jättar till rullskridskor åkande cowboys. För att nå de här bossarna måste man dock samla ett visst antal poäng, vilket man gör av att totalt slakta mängder med fiender. För att dra ihop extra mycket poäng skall man döda de på så brutala sätt man kan. Ett exempel är att man sätter ett bildäck runt motståndarens kropp, sedan trycker man in en stoppskylt i huvudet på honom och slutar med att påla honom på en spikvägg. Som sagt var det bara ett exempel, det finns massor av mer alternativ och man kan nästan döda med allt i sin omgivning (ala Dead Rising), vilket är fantastiskt roligt.

Under varje bana har man dessutom möjligheten till att spela ett minispel som inleds av The Black Baron, en svart rik man som blir dödad i varje presentation. De här minispelen kan innebära att man t.ex. skall slå upp fiender med ett basebollträd på piltavlor, något som är en trevlig paus i allt slaktande. Som krydda på brödet kan man även spela de här minispelen med en vän i multiplayer.

Precis som i tv-shower har Death Watch dessutom två programledare som sitter och "pladdrar". Nu är det dock inga trevliga saker de säger, nej de slänger ut motsatsen till fina grejer, vilket blir så sjukt så att det blir roligt.

Inget i spelet blir dock speciellt svårt. Man kan ta sig igenom bana efter bana utan att behöva anstränga sig speciellt mycket alls. De flesta fienderna behöver man dessutom inte döda på några avancerade sett, utan det räcker med att såga sönder dem en efter en med sin motorsåg.

När jag är inne på lite minus kan jag fortsätta att skriva om spelets nackdelar. När man samlar poäng på banorna kan det dessutom kännas lite enformigt, vilket får mig att vilja till bossen så snabbt som möjligt, men hade spelet varit längre än vad det är (det är väldigt kort) så tror jag att det hade blivet mycket enformigare och dragit ner betyget en hel del. Så istället för att kränka spelets längd så ser jag faktiskt det lite som ett plus.

Men skall vi tala om minus så måste jag även nämna kameran, som inte alltid funkar så bra som jag vill och ibland är den helt värdelös. Kameran funkar som sämst när många fiender irrar runt på skärmen, det här kan bli riktigt frustrerande då kameran gör lite som den vill och Jack blir mer och mer mörbultad.

Annars är spelet väldigt bra kontrollmässigt också och bortsett från kameran har jag riktigt bra kontroll över Jack. Tillskillnad från många spelutvecklare använder Platinum Games även rörelsekänsligheten på ett bra sätt, och trots att man behöver vifta med Wiimoten en hel del känns det för det mesta roligt.

För att summera MadWorld kort så påminner det en hel del om Suda 51's No More Heroes (Wii), men i min mening är det här bättre. Det är roligt, otroligt, grymt och snyggt (jag gillar verkligen den svart vita designen) , med andra ord är det ett fantastiskt spel.

+Otroligt våldsamt
+Man kan nästan döda med allt
+Grymma bossar