Killzone 2

Skrivet av: snaaake   2009-06-01

Nästan 4 års väntan är över, Killzone 2 är äntligen här och jag har nu spelat.

Jag tror jag aldrig haft så stora förväntningar på ett spel som detta. Det går inte att beskriva med ord hur stora de varit. Allting inleddes så tidigt som på E3 2005. Sony avtäckte sin PS3 och de menade att konsollen skulle vara 5 gånger starkare än 360. Många tog påståendet med en nypa salt, men ett spel som visade att Sonys påståenden var sanna var Killzone 2.

Spelet utspelar sig två år efter attacken på Vekta i första spelet. ISA har beslutat att ta striden till Helghast hemplanet Helghan. Man spelar som Sergeant Sevchenko och han är en del av den första anfallsinsatsen som görs på Helghan. Till en början så tror Sev och hans grupp att det ska bli en enkel resa att få slut på kriget mot Helghast men det visar sig dock att de inte är beredda på att ge upp. Inte bara att de har acklimatiserat sig till Helghans ogästvänliga väderförhållanden, de har också oerhörda resurser och har tagit fram ett nytt vapen som de kan använda mot ISA. Storyn är ganska sparsmakad men ändå rätt cool. Man får inte reda på så mycket om Helghast bakgrund vilket är rätt synd.

Konflikten i spelet står alltså mellan Helghast med sina skräckinjagade masker och rymdkoloniserade människor. Helghast som ursprungligen också är människa men som har muterats och acklimatiserat sig på sin nya planet Helghan som striden i spelet äger rum. Det mesta snacket på förhand har handlat om huruvida Guerilla skulle kunna leva upp till de drömlika sekvenserna och svaret på den frågan är ett megastort JA!! Detta är det absolut snyggaste spelet på konsol jag har spelat. Killzone 2 briljerar med fantastisk rörelseskärpa, skärpedjup, linsöverstrålningar och ljuseffekter. Designen på planeten Helghan är också den oerhört snygg trots att planeten i sig är en ogästvänlig plats utan någon som helst vegetation. Så vill du få en härlig teknikdemonstration om vad Playstation 3 klarar så bör du köpa Killzone 2.

Men hur är det rent spelmässigt då? Jo om jag börjar fienderna som man möter så är Helghasterna de smartaste och läskigaste fienderna som jag någonsin spelat mot. Redan i det första Killzone så berömdes utvecklarna Guerilla för soldaternas fantastiska AI och med kraften i PS3 så har de fått rum att göra ännu mer komplicerade saker med AI:n, och det syns i spelet. Helghasterna reagerar mycket trovärdigt på dina handlingar. De är mästare på att ta skydd, skjuter man sönder skyddet ser man hur dem kommunicerar för att göra upp en ny plan. Det gäller att skjuta med måtta, rycka fram eller flankera i rätt läge om man ska ha någon chans. Detta är verkligen inget actionspel som till exempel Call of Duty eller Halo där man kan rusa fram mot fienderna och skjuta ner dem hur enkelt som helst. Fienderna i Killzone 2 är alldeles för smarta för det. Sedan dödsanimationerna är en annan storhet i Killzone 2 och de är de mest realistiska jag någonsin sett. Varenda träff skapar en dramatisk träff. Skjuter man dem i benet så börjar de skrika och halta framåt, skjuter man dem i bröstet slungas de bakåt. Jag skulle kunna fortsätta en evighet med att förklara alla helt otroliga animationer. Vapenutbudet är även det viktigt i krigsspel och det finns ett massivt utbud med vapen som alla är roliga att använda. De roligaste vapnen att skjuta med är tycker jag eldkastaren som har fruktansvärt trovärdig eld och det ser härligt pyromaniskt ut när man eldar sina motståndare men även elvapnet är en annan favorit.

Spelkontrollen i Killzone 2, tycker jag är perfekt. Många har klagat på att den är rörig och svår att hantera men för mig satt den som en handske direkt när jag började spela. Något som var speciellt med det första spelet var den väldigt tunga och långsamma känslan av rörelse och det har inte förändrats i det andra spelet. Det känns som man har en riktigt tung rustning som man går och släpar på vilket förhöjer krigskänslan.

Något som gör Killzone 2 lite eget jämfört med andra skjutare är möjligheten att ta skydd vilket är tur det för annars hade man inte överlevt många sekunder på Helghan. Eftersom spelet spelas ur ett förstapersons perspektiv kan det kännas svårt i början vart man befinner sig i förhållanden till olika objekt, men man har löst det på ett bra sätt. Genom en enkel knapptryckning faller man in bakom ett objekt och sedan kan man med vänsterspaken luta fram vapnet för att sikta och skjuta. Dock så finns beskyddningsmekaniken inte med i flerspelarläget.

Flerspelarläget, ja som är en självklarhet numera bland första persons skjutare och i Killzone 2 är onlineläget helt otroligt skoj. Det finns flera olika upplägg som att man ska hålla punkter, frakta saker eller gamla vanliga "bodycount" där man ska utplåna andra laget. Man har 6 klasser som är standardsoldat, sjukvårdare, ingenjör, taktiker, spejare, infiltratör. Det finns en del intressanta möjligheter bland klasserna som att man kan sätta upp kanontorn som ingenjör, bli osynlig som spejare, anta skepnaden av fiender som infiltratören eller upprätta spawnpunkter som taktiker. Något som är tråkigt är dock att ingen utav bossarna i singleplayer läget finns med i onlineläget. Det finns inte heller några fordon med. Sedan så saknas det samarbetsläge vilket är konstigt eftersom man under i stort sett hela tiden följs av en partner.

Men i det stora hela spelar det ingen större roll för Killzone 2 är något av det bästa jag någonsin spelat. Det har det mesta ett spel kan ha och imponerar såväl tekniskt som spelmässigt och är förtjänt av en 10:a.

Grafik 10
Spelbarhet 10
Ljud 9