Svenska
Gamereactor
nyheter
Heavy Rain

"Det lönar sig att utveckla experimentella spel"

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Quantic Dreams ena VD Guillaume de Fondaumiere har berättat att studions Heavy Rain, som släpptes och hyllades för ett par år sedan, nu har dragit in 100 miljoner dollar för Sony. Något som pekar på att mer experimentella spel faktiskt kan löna sig.

"Let's say it's $22 million to produce Heavy Rain. With marketing it's maybe $30 million. With distribution, $40 million. Sony earned $100 million with the game, so it's very profitable. It's the sort of margin that most publishers would strive for, for any game," berättar de Fondaumiere enligt Games Industry.

Ett annat exempel på att mer vågade spel kan lyckas, enligt de Fondaumiere, är Journey.

"It's true of Journey, too. I don't know the details of the budget, but I know from speaking to members of ThatGameCompany that it was a profitable game for them and for Sony. We should stop thinking that innovation rhymes with unprofitable."

Vad säger ni om saken, tror ni att det finns plats för många lite ovanligare spelkoncept, eller är det bara några lyckliga få som kan nå framgång?

Heavy Rain

Relaterade texter

Heavy RainScore

Heavy Rain

RECENSION. Skrivet av Mikael Sundberg

Unikt berättande, ett mordmysterium och en jädra massa nederbörd står på menyn i äventyret Heavy Rain. Mikael Sundberg har lirat och älskar det stämningsfulla upplägget...

Microsoft valde bort Heavy Rain

Microsoft valde bort Heavy Rain

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Quantic Dreams David Cage har avslöjat att Microsoft valde bort möjligheten att få ge ut Heavy Rain. Detta eftersom de oroades över spelets kidnappningstema som innehöll...



Loading next content