Zelda-producenten Eiji Aonuma har snackat med Wired om hur bandesignen i Super Mario 3D Land fått honom inse att han varit på rätt spår med kommande 3DS-spelet The Legend of Zelda: A Link Between Worlds.
3D-top down-perspektivet i Super Mario 3D Land var Shigeru Miyamotos idé, och han gav Aonuma ett uppdrag:
"To work on a 3D Link to the Past."
Aonuma var dock osäker på hur han skulle lösa denna uppgift, men top down-perspektivet var nyckeln. Därefter utvecklades koncept som att Link kan gå in i väggar och nå främmande platser, och allt klickade.
"If you think about this idea of top down, walking around on the ground and all of a sudden merging with the wall and then the camera angle kind of shifts into this 3D perspective... but the 3D representation really matches when you think about shifting between those two perspectives," berättar Aonuma.
A Link Between Worlds ska släppas till 3DS i november, då får vi reda på om dessa perspektivskiften fungerar så bra som Nintendo lovar.