Årets somrigaste spel Pikmin 3 släpptes nyligen till Wii U med gott mottagande från såväl kritiker som konsumenter (du kan läsa vår recension här). Nu berättar Shigeru Miyamoto att spelet skapades och testades för Nintendo 3DS i ett tidigt skede, men att plattformen och spelet inte kändes rätt för varandra. Störst problem hade Nintendo med det bärbara systemets spelkontroll, och till slut övergav man planerna på att släppa Pikmin 3 till Nintendo 3DS överhuvudtaget.
"The truth is we were doing prototype tests of Pikmin for the DS and 3DS but it turned into unit management with only the touch pen and no matter what it just didn't seem like Pikmin", berättar Miyamoto enligt VG247.
Miyamotos vision av att skapa ett spel med intuitiv och flödande spelkontroll i en storslagen 3D-miljö gick alltså stick i stäv med möjligheterna på Nintendo DS- och 3DS, enligt Nintendo själva. Att det tredje kapitlet i Pikmin-serien fann sin väg till Wii U är inget vi gråter över, men tanken på att spela ett av säsongens bästa spel på vandrande fot är minst sagt lockande. Vi håller tummarna för att Nintendo ändrar sig, men vad tycker du?