Skapelseprocessen för Rockstar att ta fram karaktärer till Grand Theft Auto V har sträckt sig över 100 dagar bestående av samtal med FBI-agenter, kontakt med före detta kriminella och inte minst att besöka några skärrande och deprimerande platser för att få den rätta känslan.
Rockstar-bossen Sam Houser berättar i en intervju med The Guardian att studion genomgick ett långvarigt arbete för att forska fram material till karaktärsgalleriet i sitt kommande spel.
"We spent a minimum of 100 days in Los Angeles on research trips, probably more. Out and about, all night long with weird people, strange cops showing us around, a lot of first-hand research... We spoke to FBI agents that have been undercover, experts in the Mafia, street gangsters who know the slang - we even went to see a proper prison. These poor buggers in the middle of the salt flat desert, miles away. It was eye-openingly depressing", berättar Houser.
Vidare utvecklar Sam Houser tankarna kring beslutet att inkludera tre huvudkaraktärer i spelet. Genom att använda sig av tre karaktärer istället för en anser Rockstar att man fått mer frihet att nyansera spelets historia, samtidigt som tre karaktärer kan komplettera varandra i sina styrkor och svagheter, istället för att fokusera på en ensam superbrottsling.
Grand Theft Auto V anländer till PS3 och Xbox 360 den 17:e september.