Svenska
Gamereactor
nyheter
Gran Turismo 5: Prologue

Svenska GT Academy avgjort

Sveriges bästa GT-förare

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Chris Midmark, 22 år, bageriarbetare från Växjö är Sveriges bästa Gran Turismo-förare. Detta efter att ha gjort slarvsylta av övriga finalister under den svenska GT Academy-finalen i Bromma. Efter veckor av kvalificering hade 18 förare kvalificerat sig till finalen (två av de kvalificerade kunde tyvärr ej närvara vid finalen). Chris Midmark, hade den tredje bästa tiden inför finalen, men han visade sig ha nerver av stål när det verkligen gällde.

- Jag kom hit för att vinna helt klart, säger Chris efter fullbordat verk. Förutom sitt enorma intresse för racing i virtuell form kör han även go-kart och när det inte är Gran Turismo som ligger i konsolen händer det att han spelar Final Fantasy eller Metal Gear Solid.

Gran Turismo 5: Prologue

- Jag har inte hunnit spela klart den senaste (Metal Gear Solid) ännu, säger han lite ursäktande.

Men nu blir det inte mycket tid till det - först väntar Silverstone och sedan förhoppningsvis hårdträning inför Dubai. GT Academy som arrangeras i samarbete mellan Playstation och Nissan syftar till att genom att låta de bästa förarna i Gran Turismo 5: Prologue kvalificera sig hitta ett par racingämnen som det är tänkt efter tre månaders hårdträning är tänkta att utgöra ett förarpar för Nissan i Dubais 24 timmarslopp. Redan den 27-31 augusti kommer vinnarna från de deltagande länderna, däribland de fyra nordiska vinnarna, att samlas på anrika Silverstone-banan i Storbritannien, för att under fem dagar lära känna Nissan GT-R och visa framfötterna när Nissans stallchef ska utse de två bästa racinglöftena som ska trimmas inför Dubai.

Förmiddagen gick åt till kvalificeringsheat, där hälften av de deltagande racingämnena slogs ut. Efter lunch (pizza) och lite vila, var det dags för kvartsfinalerna. Tre varv vardera på Suzuka där den bästa varvtiden registrerades och de fyra snabbaste förarna kvalificerade sig till semifinalen. Samma upplägg gällde i semifinalen, där ytterligare två slogs ut, samt även i finalen. Chris låg hela tiden i topp och ingen lyckades registrera en tid som var i närheten av Midmarks jämna körning. En av de som fick bita i det virtuella gräset vid sidan av banan var racingässet Alx Danielsson (Formel 3000 ifjol) som efter problem på Suzuki fick nöja sig med en 14:e plats.

Gran Turismo 5: PrologueGran Turismo 5: Prologue

Under kvarts-, semi- och finalloppen registrerade han de sju bästa varvtiderna (första varvet offrades för att låta de datorstyrda bilarna köra i förväg) och bara det sista varvet, när finalen redan var avgjord gick något långsammare sedan Chris kostat på sig en 360 på den långa rakan. Den tiden hade ändå räckt till en femteplats i kvartsfinalen, så överlägsen var han denna dag.

- Jag vet inte hur många timmar jag har lagt, bara på den banan, säger Chris, vars tävlingsinstinkt tvingade honom att fortsätta nöta och förbättra sin tid trots att han relativt snabbt registrerade en tillräckligt bra tid för att nå finalen.

Första kvalificeringsrundan:

Tävlande (Tider: Eiger, Suzuka, Totalt)
1. Chris Midmark 01,15,251 + 02,23,969 = 03,39,220
2. Joakim Martinsson 01,15,922 + 02,26,413 = 03,42,335
3. Peter Eriksson 01,17,441 + 02,26,578 = 03,44,019
4. Markus Andersson 01,16,835 + 02,27,335 = 03,44,170
5. Dennis Hörtin 01,17,345 + 02.27.495 = 03,44,840
6. Carl Ottoson 01,17,681 + 02,27,411 = 03,45,092
7. Erik Wettergård 01,19,086 + 02,26,331 = 03,45,417
8. Patrik Werder 01,17,124 + 02,28,615 = 03,45,739
9. Rickard Hellsten 01,19,117 + 02,27,391 = 03,46,508
10. Johan Eriksson 01,17,953 + 02,28,726 = 03,46,679
11. Pontus Andersson 01,16,759 + 02,33,083 = 03,49,842
12. Michael Blomqvist 01,18,669 + 02,31,886 = 03,50,555
13. Ola Themström 01,18,429 + 02,34,483 = 03,52,912
14. Alx Danielsson 01,17,282 + 02,37,101 = 03,54,383
15. Daniel Jansson 01,22,123 + 02,32,377 = 03,54,500
16. Michael Holstenson 01,19,533 + 02,36,018 = 03,55,551
17. Daniel Johansson 01,17,439 + 02,39,151 = 03,56,590
18. Filip Nilsson 01,20,871 + 02,44,187 = 04,04,359

Gran Turismo 5: Prologue

Andra kvalificeringsrundan:

1. Joakim Martinsson 1,10,277
2. Chris Midmark 1,10,517
3. Carl Ottoson 1,10,957
4. Erik Wettergård 1,11,328
5. Pontus Andersson 1,11,443
6. Peter Eriksson 1,11,721
7. Markus Andersson 1,11,767
8. Dennis Hörtin 1,11,926
9. Johan Eriksson 1,12,032
10. Michael Blomqvist 1,12,055
11. Patrik Werder 1,12,331
12. Rickard Hellsten 1,25,792

Kvartsfinal (Suzuka):

1. Chris Midmark 02,22,326
2. Dennis Hörtin 02,25,241
3. Erik Wettergård 02,26,243
4. Markus Andersson 02,27,412
5. Joakim Martinsson 02,29,179
6. Peter Eriksson 02,30,623
7. Pontus Andersson 02,32,465
8. Carl Ottoson 02,32,551

Semifinal (Suzuka):

1. Chris Midmark 02,21,567
2. Dennis Hörtin 02,24,711
3. Erik Wettergård 02,25,575
4. Markus Andersson 02,27,131

Final (Suzuka):

1. Chris Midmark 02,22,290
2. Dennis Hörtin uppgivet

Gran Turismo 5: PrologueGran Turismo 5: PrologueGran Turismo 5: PrologueGran Turismo 5: Prologue

Relaterade texter

Gran Turismo 5: PrologueScore

Gran Turismo 5: Prologue

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Redaktionens egen fartgalning har hårdtestat den försmak av Gran Turismo 5 som Sony börjar bjuda på i slutet på nästa vecka. Hur bra kommer Gran Turismo 5 egentligen att bli?



Loading next content