Att 2013 var den starka, kvinnliga, karaktärens år råder det såhär i efterhand ingen som helst tvekan om. The Last of Us-hjältinnan Ellie samt Bioshock Infinite-figuren Elizabeth var båda starkare än sina manliga kompanjoner och för oss på Gamereactor står sig båda två som några av de mest välskrivna spelkaraktärerna genom alla tider.
Under nyligen avslutade GCD 2014 pratade Naughty Dogs Max Dyckhoff (Led Gameplay Engineer) länge och passionerat om hans och studions syn på Ellie och om hur det såg ut när hon formades. Gamereactors Simon Eriksson var på plats och spelade in Dyckhoffs keynote och nedan följer ett antal intressanta citat. Tydligen utvecklade Max ett förhållande med karaktären tidigt i utvecklingsprocessen.
"To me, Ellie is my second child, and everything I did about her, I was thinking about what she was going through as a character and a human being as well. I tried to think what her relationship with Joel and the enemies would be, and if I was a person in this world what I would be doing."
Studion arbetade stenhårt för att skapa en karaktär som följde spelaren men aldrig någonsin kändes som ett eskortuppdrag eller som om hon stod i vägen. För att kunna lyckas med detta såg Naughty Dog till så att Ellie var hjälpsam under spelets strider och det var även viktigt att hon höll sig lugn under spännande stealth-moment.
"If she does stuff on her own, you're going to care about her even more."
Under hela äventyret i The Last of Us kändes det verkligen som om Ellie var en levande karaktär med egna mål, motiv, ambitioner och tankar. Hon pratade för sig själv, kommenterade spelvärlden, visslade och stack iväg ibland för att kika på något hon lagt märke till på vägen.
"Ellie is, in my opinion, the star of The Last of Us. She's not world weary like Joel, the protagonist. She's seeing everything outside of the city for her own for the first time like the player is. She's afraid of scary things, much like we as players are too. We see violence and she's disgusted by it. To this end, she's a very important character. She is, to me, the real character in the game you should be thinking about."
Vi på Gamereactor kan inte annat än hålla med. Ellie var fjolårets bästa karaktär i fjolårets överlägset bästa spel.