Det var i januari som Gamereactor rapporterade (via en anonym källa inom Massive Entertainment) att kommande The Division inte skulle komma att släppas under 2014. "Spelmotorn fungerar bra, den är inte klar men fungerar bra. Själva spelutvecklingen har knappt påbörjats, dock" citerades efter att vi publicerade nyheten över hela spelvärlden och mycket riktigt försenades The Division under gårdagskvällen, precis som vår källa berättade för oss den 7 januari.
Efter förseningen har vi uppdaterats på spelets skick och vår i utvecklingsfasen som Massive just nu står, och tydligen har Ubisoft kopplat på flertalet externa team som nu assisterar Massive med utvecklingen och man har även utökat budgeten för att säkerställa en fantastisk produkt.
"The Division är utan tvekan ett av tidernas mest ambitiösa spelprojekt och det har vår publisher såklart förstått. Vi har fått utökade resurser, vi anställer för fullt just nu samt får mycket hjälp från andra Ubisoft-team vilket definitivt kommer att krävas om vi ska kunna ha ett färdigt spel nästa höst. Jag tror dessvärre även att det datumet är aningen optimistiskt då vi just nu fortfarande inte har ett fungerande spel och fortfarande har stora problem med att få vår multiplayerdel att fungera på ett konceptstadie. Samtidigt är både vi och vår publisher otroligt nöjda med vår spelmotor som Ubisoft givetvis ska nyttja i mängder av kommande spel."
Det har även pratats om att Massive skiftat utvecklingsfokus från Playstation 4 till Xbox One efter påtryckningar från Microsoft, något som Gamereactor källa nu dementerar.
"Det stämmer inte. Playstation 4 är den mer kraftfulla maskinen och vi upplever den som enklare att utveckla till. Snowdrop fungerar just nu bättre till PS4 och även om Microsoft mycket riktigt vill att vi ska skifta lead-plattform är det inget som vi gjort."
Under samtalet får vi veta att Massive har ganska ordentliga bekymmer just nu med crossplattform-funktionaliteten i multiplayerläget och att man sneglat på Uncharted 3 i arbetet med animationerna i spelet. Tydligen har det formats över 1000 olika små rörelser som triggas när spelaren står bredvid en bildörr, duckar bakom en tunna eller springer över en sten. Animationerna i The Division beskrivs som de bästa i ett actionspel någonsin, vilket såklart gör oss ännu mer sugna på denna stekheta titel.
Avslutningsvis pratade vår källa om hur irriterade man blev inom studion när Ubisoft, utan att informera Massive, gick ut med 2014-datumet under fjolårets E3-mässa.
"Det kändes som en käftsmäll om jag ska vara helt ärlig. I slutändan vill vi verkligen inte göra en Battlefield 4 och släppa ett ofärdigt spel. Det finns för mycket potential i ramverket som är The Division just nu, att vi bett om mer tid och resurser för att kunna realisera denna fantastiska vision."