Att vi är bra på att utveckla spel i Sverige råder det ju ingen som helst tvekan om. Med titlar som Battlefield 3, World in Conflict, Minecraft, Just Cause 2, The Chronicles of Riddick, Mirror's Edge, Need for Speed: Rivals, Brothers: A Tale of Two Sons, Hotline Miami och Ground Control 2 har Sverige under många år varit en världsnation när det gäller kvalitativa titlar.
Nu har den svenska branschorganisationen Dataspelsbraschen redovisat färska siffror för 2013 som är fantastiska. Under förra året omsatte den svenska spelbranschen 6,55 miljarder kronor, vilket är en ökning med nästan 80 procent mot 2012, och vinsten uppgick till 2,5 miljarder, en ökning med närmare 600 procent.
Vår största svenska utvecklare är inte längre Dice utan Mojang, som ligger bakom spelundret Minecraft. Mojang står för hiskeliga 32% av omsättningen inom svensk spelindustri. 2500 personer arbetar med spelutveckling i Sverige och det är 29% fler än 2012.
Imponerande och glädjande siffror, såklart.